Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rudolfroffe
Hallå där!

Har en S80 -04 och köpte nya sommarsulor idag. Förra omgången var 225/45 17. Grabbarna på jobbet föreslog 225/50 17 istället - bättre komfort sas det.

Nåväl, på Volvo Däck föreslog jag den högre profilen. Killen knappade datorn, och mycket riktigt - den storleken skall det vara till S80 17-tummare.

Nu skickade jag på dem hemmavid MEN framhjulen tar i vid fullt rattutslag! What!

Vad gör jag nu? Monterar spacers? Vad krävs? 3mm?

Någon annan S80-ägare som har erfarenhet av detta?
av Rudolfroffe
Exyzäta skrev:Det beror ju även på ET, inpressningsdjupet på de fälgar du har.
hmm, tänkte inte på det. Tror du jag löser det med spacer innanför fälgen?
av Lövet
Vanligen ja. Men har du otur tar det då i ytterkanten istället.

Styrutslagsbegränsare, eller inte vrida ratten till max, är alternativet.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det ska vara 50 profil på s80. 45 är bara s60/V70. Men du ska också ha styrutslagsbegränsare då om. Eller så låter du bli att svänga max, det lär man sig rätt fort.
av andersuw
Det är också rätt lätt och billigt att sätta dit starkare styrutslagsbegränsare på de här bilarna så vitt jag vet. Behövs ingen modifiering av länkaget utan man lägger dit en lite annan "stoppkloss" bara. Kostar inte mer än några hundralappar. Jag har bytt i motsatt riktning på min V70 T5 -02 som hade 235/40 R18 från början men där jag "bytte ner mig" till 205/55 R16.
av MickeM
Om man monterar mellanlägg för att minska ET, så se för tusan till att hjulskruven forfarande har tillräckligt gängtag.
Riktiga spacers med egna pinnskruvar för hjulmuttrar är en annan sak.

Jag har sett exempel på när det legat mellanlägg och kanske tre varv gängtag på hjulskruvarna....
av Rudolfroffe
MickeM skrev:Om man monterar mellanlägg för att minska ET, så se för tusan till att hjulskruven forfarande har tillräckligt gängtag.
Riktiga spacers med egna pinnskruvar för hjulmuttrar är en annan sak.

Jag har sett exempel på när det legat mellanlägg och kanske tre varv gängtag på hjulskruvarna....
Klok synpunkt. Hade tänkt tre mm, och tror att den lilla skillnaden på bultarna borde vara försumbar...
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Har du fälgar som är rätt för din bil är det fortfarande utslagsbegränsare som är originallösningen. Är bilen inte såld med 17":are har den inte rätt sådana. Sen kanske spacers också funkar.

Tack för svaren, det uppskattas! Jag borde sk[…]

Startproblem V70

Hej! Jag har en Volvo v70 -10 D5 som har gåt[…]

Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]