Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
Fick upp felkod idag igen(kommit upp 1 gång tidigare men släckte den själv då) så åkte till min servicetekniker direkt. Pratade med honom sist koden kom upp och han trodde de kunde bero på att EGR börjar sota igen. Så läste ur och på volvospråk kom koderna ECM-P012700 och ECM-P111922 upp vilket var på givare som sitter på insuget.
Tog loss och kikade på givaren och mycket riktigt så var det ett typ 2mm tjockt lager med sot på den så kan tänka mig hur det ser ut i EGR osv....

Så boka tid för EGR byte, tror även kylare och lite slangar runtomkring byts samtidigt då det är nån uppdaterad variant så inte problemet skall komma tillbaka. Så nu får man se om Volvo tar de på goodwill eller om jag får ta maskinskadeförsäkringen.
Total kostnad skulle bli lite över 11000kr men enligt min tekniker som gjort liknande byte för ett tag sen tog Volvo en del på goodwill men inte allt. De fick betala runt 2000kr så lär väl hamna däromkring antar jag, förhoppningsvis inte mer i alla fall.

Bra på en 2 år gammal bil som gått 54xx mil, VEA för the win.... Han tyckte dock min gått ganska långt utan problem ändå då de oftast började tidigare.

Skulle köpt en KIA istället med 7 års garanti :roll:

Bild

Bild

Bild
av least
Jaha, bra att det löser sig.
Vad nu en Kia har med detta att göra, det var väl ingen som tvingade dig att skaffa en V70.
av andersuw
Detta är ett känt fel på tidiga VEA-dieslar. Exakt när är din bil tillverkad? Min är också en D4 -15 VEA, tillverkad vecka 47 2014. Har ännu inga problem med min och vet inte exakt hur starkt berörd den är av EGR-bekymren. Har inte haft några problem så här långt men min har inte rullat mer än ca 1500 mil ännu. Fick en uppdatering av mjukvaran avseende detta när jag hade bilen inne på verkstaden för andra åtgärder för ett år sedan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Är det så här det ser ut inne i EGR rör och kylare med tiden?

Bild
av Persvante
Sådana här "problem" löses väl med avgasreningsåtagande? Alla fabrikanter ska garantera att bilen funkar ett visst antal mil, även om den vanliga garantin har gått ut?
av Jonnybcool
least skrev:Jaha, bra att det löser sig.
Vad nu en Kia har med detta att göra, det var väl ingen som tvingade dig att skaffa en V70.
Jo min fru tvingade mig :P :wink:
av Jonnybcool
andersuw skrev:Detta är ett känt fel på tidiga VEA-dieslar. Exakt när är din bil tillverkad? Min är också en D4 -15 VEA, tillverkad vecka 47 2014. Har ännu inga problem med min och vet inte exakt hur starkt berörd den är av EGR-bekymren. Har inte haft några problem så här långt men min har inte rullat mer än ca 1500 mil ännu. Fick en uppdatering av mjukvaran avseende detta när jag hade bilen inne på verkstaden för andra åtgärder för ett år sedan.
Jo jag vet att det är ett känt problem. Vet inte exakt vilken vecka den är tillverkad men står 2015-02 om man kollar Transportstyrelsen. Okej ja då kanske den inte gått tillräckligt långt ännu för att eventuella problem ska börja visa sig.
av Jonnybcool
VolvoB20 skrev:Är det så här det ser ut inne i EGR rör och kylare med tiden?

Bild
Med tanke på hur sotig givaren i insuget var så är det nog inte långt ifrån det där :???:
av Jonnybcool
Persvante skrev:Sådana här "problem" löses väl med avgasreningsåtagande? Alla fabrikanter ska garantera att bilen funkar ett visst antal mil, även om den vanliga garantin har gått ut?
Inget jag hört talas om?
av pumpnasare
Min är tillverkad 201410 och skall in på 12000 mila service nu,jag har inte haft några sådana problem.
Kan det bero hur långa/korta resor man gör?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Det du borde fixa först är temperaturse[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]