Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wanessa
#113750
Det jag kan om bilar är inte mycket ska först sägas :)

Nu är det så att på min Volvo 240 så tickar det när man ger gas. När man öppnar huven så kan man lokalisera ljudet till grenröret, därförgick jag och köpte en grenröspackning för jag tänkte att det kanske var den som spökade. Nu står jag här med en konstig sak (grenröspackningen) som jag måste stoppa in där på ngt vis. Är detta jättesvårt, borde jag ha lämnat in bilen istället? Det enda jag gjort tidigare på bilen är att byta generatorremmen, byta lyskontakt samt byta däck :oops:

Man kan ju fråga sig varför jag inte lämnar in den direkt men det är för att jag tycker det är skoj att lära mig saker själv så jag vet till nästa gång.
av Addict
#113753
Du måste skruva av grenröret. Till det behöver du även en packning mellan grenröret och främre avgasröret. Förövrigt brukar det vara den som läcker oftast.

För att byta måste du skruva loss alla muttrar till grenröret samt till främre avgasröret. Det underlättar om du kan hissa upp bilen för att ta skruvarna till avgasröret underifrån.

Enda hindret är ju att det kan vara väldigt rostigt, men det ser du ju på muttrarna.

Har du EGR på din bil bör du se över hur det röret ser ut. Det är ett "grenrör" fast med fyra väldigt små rör som sitter under grenröret och som går in i motorn. Detta rör brukar rosta sönder och då tickar motorn lika som när packningarna gått sönder.
av Addekarlsson
#113789
För att byta grenrörspackning behöver man absolut inte lossa flänsen till främre röret. Det går utmärkt ändå.

Spraya MoS2 på grenrörsmuttrarna när motorn är kall, och låt detta verka ett tag. Sen testar du lossa dom. går det trögt, spraya mer MoS2 bara.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av niklas gson
#116409
om det e egr så har jag en uppsättning frächa rör..inge rost..hör av dej om du vill ha dom till en billig penning..
Användarvisningsbild
av Hilmer
#116429
Bara för att vara lite petig, EGR-röret sitter på baksidan på grenröret, det ni snackar om är rören till pulsairventilerna. Rätt namn på rätt sak :wink:
Användarvisningsbild
av niklas gson
#116477
jo jag vet det e dom jag har.....men har en egr ventil som e rätt ny har strippat av en b21 för några dagr sen ..röret mellan grenröret o pulsventilen e rosthål det vet jag..så det e kasst
Användarvisningsbild
av niklas gson
#116478
skrev fel röret mellan EGRen o grenröret e kasst
av Wanessa
#120073
Det verkar inte vara det där med EGR iaf som det ser ut. Jag ska testa och se om det funkar. Volvo hade givit mig fel packning också så det var inte konstigt att jag inte fattade alls hur jag skulle göra, det var ngn mjuk grej som var cirka 20 centimeter långt och hade fyra stora hål. Den jag har fått nu är det en metallgrej på och bara ett hål så det ska nog passa bättre ;)

Är man tvungen att hissa upp bilen eller kan man klara det ändå?
Användarvisningsbild
av Fluffen
#120078
Det är bara att skruva loss grenröret och använda mycket rostlösning som Adde skrev.
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]