Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ett störande ljud från instrumentpanelen på passagerarsidan när man kör på lite sämre vägar alt. kör över ett farthinder. låter som att något sitter löst.

Haft bilen inne för diverse små garantiåtgärder och påpekade just detta, serviceteknikern hörde också ljudet men påstod att han jämfört med en likadan v70 och hört samma skramlande ljud. Med andra ord, "det ska låta såhär på den här årsmodellen"

Jag tror inte riktigt på detta, någon som har erfarenhet skramlande ljud från instrumentpanelen på sista modellens v70?
Vad serviceteknikern säger är rena nyset, precis som du misstänker. Nu har jag en -15 snarare än en -16 men min skramlar inte. Och skulle det nu vara så att Volvo byggt ovanligt många -16 som skramlar (vilket är mindre troligt) får de naturligtvis åtgärda det i efterhand. Frågan är inte hur det brukar vara utan hur det skall vara. Och svaret på den frågan är att det inte skall skramla.
Är säkert något fel om du hör vindbrus också. Dålig inpassning av dörrarna eller någon list som inte sitter som den ska kanske.

Min V70 -15 är absolut brusfri, den första bil jag ägt som jag kan säga något sådant om. Hör faktiskt inget alls av vinden och knappast av motorn heller, i alla fall när jag är uppe i lite fart. Det som återstår är mest vägljud, men det är väl dämpat det också och håller sig inom ett relativt behagligt frekvensområde. Nu har jag laminerade rutor runt om (som Volvo numera kallar "akustikrutor") och det hjälper sannolikt en del. Men att det skulle brusa märkbart även i en bil utan sådana rutor har jag svårt att tro.

Skramlar gör det inte heller så här långt (peppar, peppar). Väldigt nöjd med bilen så här långt när det gäller allt som har med buller och skrammel att göra.
har haft den inne på volvo och dom har justerat dörrarna (så himla bra att en gick knappt att stänga efteråt) men bruset är kvar i oförändrad styrka...
ska in igen med den då det "uppstår" en massa mer fel på den....tur att man har garanti kvar på den
även jag har laminerade glas i bilen men just framdörrarna så är det ett högt vindbrus.....
Låter inget vidare. Bara att stå på sig. Du kanske gör klokt i att provköra några andra V70 med laminerade rutor som förhoppningsvis inte har några brusproblem bara för att skapa dig en klar bild av hur bra det kan bli så att du inte ger dig för tidigt gentemot verkstaden.

Min V70 -15, köpt begagnad men nästan ny (ett år gammal demobil hos en Volvohandlare med 369 mil på mätaren) har i det stora hela skött sig hyggligt så här långt (ca ett och ett halvt år och drygt tusen mil) även om den inte varit helt prickfri. Här är listan över de problem jag haft:

Byte av bakre temperatursensorn i katalysatorn
Byte av stoppning och klädsel på stolssitsarna fram (fast till ringa nytta eftersom problemet med att Inscriptionlädret skrynklar sig är tillbaka)
Uppgradering av mjukvaran till infotainmentsystemet (därför att ljudet uteblev vid stark kyla)
Problem med hands-free funktionen (dåligt ljud) i kombination med min Iphone 6s (fabriken är medveten om problemet och jobbar på en lösning)
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
har haft min i ca 1 1/6 år rullat ca 3800
min lista hittills:

bytt tätningslist i bakdörren då den "korvad" sig när man stängde fönstret
byt solskydd då ena fästet var sönder
inställning strålkastare *3 då helljuset är helt värdelöst
byte programvara då min backkamera inte fungerade
byte styrenhet till bakre elhissar (kom tillbaka med en lackskada som dom iofs åtgärdade snabbt vid påpekande)

men efter den sista åtgärden så har helt plötsligt min fram radar slutat fungera, ena backspegeln var sönder när vi hade hämtat bilen men detta ska åtgärdas nästa gång.....
dom ska även korrigera min aut-låda då den är ryckig samt växlar för hårt

lite tråkigt med alla fel då jag trodde när jag köpte den sista Classicen o att den skulle vara av HÖG kvalite´

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]

Den stora annons-tråden

Nästan så man undrar om ägaren &a[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Finns inga balansaxlar på D3 VEA i V40.

Trasig pump? Rapsolja?

Nu så! Värmepaketet är äntli[…]