Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Tidigare växellådor hade 80W90-GL2, 3 eller 4. Tror tidiga 240 hade det också. Men från och med M45, 46 och 47 rekommenderades ATF olja i växellådorna, sedan har detta ändrats lite fram och tillbaka, men 80W90 olja har det mig vetandes inte rekomenderas i dessa växellådor. Bakaxeln har en konstruktion av "glidande kugghjul" som kräver en olja av "EP-typ" 80W90-GL5. Den kan innehålla tillsatser som kan vara frätande på "gula metaller" (synkningarna är av mässing eler brons)
av venkan
Jag tog loss nivåpluggen på växellådan och fyllde oljekannan med växellådsolja. Sen är det bara pumpa tills det rinner ut olja ur nivåpluggen. Enklaste sättet att fylla på olja i växellådan enligt mig.
Användarvisningsbild
av lennarte
venkan skrev:Jag tog loss nivåpluggen på växellådan och fyllde oljekannan med växellådsolja. Sen är det bara pumpa tills det rinner ut olja ur nivåpluggen. Enklaste sättet att fylla på olja i växellådan enligt mig.
Lite tungt för tummen på en M46-låda. Den rymmer 2,6 liter :roll:
av Sohlaria
Har ännu inte bytt, läste i instruktionsboken att ATF är rekommenderat. Blir att införskaffa lite ATF med!
Sparar min 80w90 till bakaxeln. Blir en tur till Biltema i dagarna, kommer kolla på ATF eller GL-3 eller 4.
Användarvisningsbild
av lennarte
Sohlaria skrev:Har ännu inte bytt, läste i instruktionsboken att ATF är rekommenderat. Blir att införskaffa lite ATF med!
Sparar min 80w90 till bakaxeln. Blir en tur till Biltema i dagarna, kommer kolla på ATF eller GL-3 eller 4.
Uppdaterar tidigare svar,
Tidigare växellådor hade 80W90-GL2, 3 eller 4. Tror tidiga 240 hade det också. Men från och med M45, 46 och 47 rekommenderades ATF olja i växellådorna, sedan har detta ändrats lite fram och tillbaka, men 80W90 olja har det mig vetandes aldrig rekommenderas i dessa växellådor
Bakaxeln däremot ska 80W90. men det ska vara GL-5 och inget annat
Till M47 växellådor har det under en tid varit motorolja som rekommenderats men numera är det en olja (Volvos egen) som motsvarar ATF-F/G
Lite rörigt är det, men detta ska vara det senaste...... :roll:
av Sohlaria
Tack Lennart!
Får svänga in på Volvo och fixa mig lite olja därifrån. Visst att bilen funkar som den vill, men jag vill ju inte göra det värre! Är ju tvungen att ha en "fungerande" bil i jobbet :)

Limp home ger garanterat felkod. Den beror på[…]

De gick smärtfritt så nu får den […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]