Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bagar´n
Köpte ett par sidospeglar från JB med 13kablar (infällning/markbelysning).Monterade speglarna och knappen själv och volvo (bilia) installerade programmet.
När dom körde allt från datorn så fungerade allt men inte när man körde från dörren,då låste sig hela knappsatsen och inget hände.Dom provade med en ny knappsate (DDM) men ingen skillnad.Speglarna funkar åter att justera om man låser-låser upp bilen men går inte att fälla in.Får inte heller markbelysningen att funka heller :cry:
Gamla spegeln hade 7kablar,kontakten i dörren har 8.

Några bra tips???

Med vänlig hälsning
Pera
Eskiltuna
Användarvisningsbild
av greeeken
Bagar´n skrev:Köpte ett par sidospeglar från JB med 13kablar (infällning/markbelysning).Monterade speglarna och knappen själv och volvo (bilia) installerade programmet.
När dom körde allt från datorn så fungerade allt men inte när man körde från dörren,då låste sig hela knappsatsen och inget hände.Dom provade med en ny knappsate (DDM) men ingen skillnad.Speglarna funkar åter att justera om man låser-låser upp bilen men går inte att fälla in.Får inte heller markbelysningen att funka heller :cry:
Gamla spegeln hade 7kablar,kontakten i dörren har 8.

Några bra tips???

Med vänlig hälsning
Pera
Eskiltuna

Vad är det för modellår på bilen samt speglarna?
Kanske systemen inte går ihop?
Användarvisningsbild
av Bagar´n
Sorry.Bilen är en V70-04,vilket år speglarna är ifrån stod tyvärr inte.

//Pera
Användarvisningsbild
av greeeken
Bagar´n skrev:Sorry.Bilen är en V70-04,vilket år speglarna är ifrån stod tyvärr inte.

//Pera
Tydligen så har olika modell år olika datorsystem. alla kan inte komunicera med varandra.
Jag är ingen hejjare på detta ,de bara vad man läst här på forumet.
Användarvisningsbild
av ER
Har för mig jag läst att kabelantalet har med om det är minne eller ej på speglarna. Vet att 07-speglar med blinkers fungerar sånär som på blinkersen med en lätt kabelmod för att få rätt riktning på motorer på äldre bilar såsom 01-02 och med en grundligare mod så funkar även blinkersen också så olika CAN-system innebär bara att man får jobba lite för att få rätt funktion, inte att den är tvärstopp som i detta fallet.

Är speglarna av den nyare mindre och slimade typen samt med eller utan blinkers?
Användarvisningsbild
av Bagar´n
Är den slimmade modellen utan blinkers.Vet ej årsmodell på speglarna eller om dom kom från samma bil.Färgerna på kablarna är i alla fall identiska.

//Pera
Användarvisningsbild
av ER
"Lovikavanten"= 00-04
Slimmade utan blinkers= 05-06
Slimmade med blinkers= 07
00-06 speglar skall fungera bolt on i princip då dom är lika för det var först 07 det blev lite ändringar i motorriktningar mm och blinkers på dom.
Körde dom nåt typ "minnesapplikation bort" när dom laddade mjukis eller nåt annat kryptiskt förutom spegelmjukisen?
Verkar som att du inte har nån mjukis för infällningen då jag har för mig att belysningen på nåt vis hänger med den applikationen då det är först då allt fungerar som det ska.
av CANBus
greeeken skrev:Tydligen så har olika modell år olika datorsystem. alla kan inte komunicera med varandra.
Jag är ingen hejjare på detta ,de bara vad man läst här på forumet.
Nej Speglarna har ingen datakommunikation, spegeljusteringen och infällning/markbelysning styrs av DDM.
Användarvisningsbild
av Bagar´n
Sa att programmet gick in utan problem,nämnde inget om att dom skulle ha tagit bort något.Dom provade även med en ny DDM men det vart ingen skillnad.
Om speglarna är från en importbil,kan det ha något med saken att göra?? eller har volvo samma språk i alla länder??

Ska över till Örebro så det blir nog en sväng in till Rejmes och höra om dom kan lista ut vad som spökar.

///Pera
av CANBus
men jag skriver ju att speglarna inte har nån datakommunikation..speglarna är av en sk dum krets..plus minus...

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.