Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

En fråga gällande en S80 2.5T årsmodell 2004 som finns inom familjen.
När min mor var till däcksverkstaden så sa dom att det syntes på insidan av höger fram-fälg att det läcker från stötdämparen.

Bilen har någon sorts aktiv inställning av stötdämparna, men det är inte Four-C, utan bara en knapp märkt Comfort/Sport.
Har någon erfarenhet eller koll på detta? Svårt att byta själv?
Stämmer bra!

S80 har bara en knapp med texten comfort/sport när den har Four C. Så, läcker den olja blir det dyrt. Och läcker den så pass mycket så att det läcker ner på fälgen så är den nog helt körd. Byte på båda sidorna är starkt rekommenderat.

Tyvärr så lär mor din få öppna plånboken rejält. Dämparna går på runt 6000-7000 kr /st. Så det lär landa på över 15 000 om ni ska använda original-delar och lämna över jobbet till Volvo.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack för svaren!

Verkar stämma bra det ni skriver, ett samtal till Bilia gav att vi skulle bli skyldiga ungefär 16 000:- för byte på båda sidorna. Material ca 13 000:- och resten för jobbet.

Jag googlade lite och fann att dessa stötdämpare heter Monroe C2502 och de går att hitta betydligt billigare på andra ställen än hos Volvo, men de är fortfarande svindyra. Ungefär 7 000:- för ett par verkar vara det billigaste jag kunde hitta..
Frågan är om man orkar med att byta dessa själv, någon som har erfarenhet av att byta Four-C-dämpare?

Man lär väl i vilket fall som helst göra en hjulinställning efteråt?

Mvh Tom
Jag har också en S80 2004 med four-c och kollade för skojs skull på dämpare och har för mig att jag hittade mkt billigare någonstans.

Edit: Läste nu att du skrivit 7000kr paret, missade den detaljen innan.
Nu är det dags att beställa nya dämpare fram. Tur dom gått ner ganska mkt i pris på ett år. Tycker dock att det är knepigt att ingen har fjädrar till min bil. Antar jag får knalla in på Volvo och köpa dom.

Vad behöver man tänka på när man byter Four-C dämpare jämfört med vanliga?
Fick domen av besiktningen igår. En fjäder brusten bak och ena dämparen läcker olja fram. Övre motorfäste mitt saknades helt också. Fast det var bara "bra att veta" så ingen ombesikting på de. Däremot fick jag ombesiktning på att en anslutning till tanken börjat släppa och läckte bensin. Slangklämman hade flyttat sig en del och slangen var på väg bort från anslutningen. Det får ändå bli får bli nya fjädrar och fjäderbenslager runt om och nya dämpare fram. Men blir inte riktigt klok när jag kollar på fjäderbenslagringen på bildelaronline. På bakaxel fjäderbenslagringen står det "ej för utrustningsvariant:Four-C". Känns ju som att det ska vara speciella till Four-c till framaxel också fast det inte står där. Kollat på OEM-koder på http://www.volvopartswebstore.com och jämfört men blir inte klokare ändå.
Senast redigerad av 1 Pickadoll, redigerad totalt 0 gånger.
VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?