Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det ni beskriver är ju slitdelar som man får byta på alla bilar, dock behöver det inte bli så dyrt om man kan göra det själv eller lämna till annan verkstad än volvo, vilket lokalt garage som helst kan byta framvagnsdetaljer, bromsar m.m.
Jag själv lämnar till en verkstad som lagar och reparerar allt möjligt, finns det inte delar så brukar dom tillverka delar.
andy78 skrev:
TommyP86 skrev:Det gäller bara bensin, dieslar har filter.
Varför?
I diesel kan det nuförtiden växa bakterier. Det finns olika miljöklassade tillsatser i diesel, och dessa är en perfekt grogrund för bakteritillväxt ifall det även råkar finnas vatten i tanken.

Denna tillväxt orsakar "klumpar av gel" i dieseln som man ogärna vill ha in i motorn, därför har man ett bränslefilter.

Bensin har tillsats av etanol som hjälper till att blanda eventuellt vatten med bensinen, och då finns ingen möjlighet för bakterier att växa till.
(I dagens bensin finns heller ingenting som bakterier kan äta.)
Dieslar har alltid haft filter, oftast fler än ett (grov- plus finfilter). Det beror på att man där jobbar med pumpar och insprutare som har extremt små toleranser och systemet har ett mycket högt arbetstryck. "Skräp" skulle få olyckliga konsekvenser, värre än för bensinsystem.
least skrev:Med en snitthastighet på 50 km/h, så är 170000 km lika med 3400 motortimmar. Och det kanske är så att pumpen är beräknad att hålla ca 3000 motortimmar. Bara en gissning dock.
Den jag har nu håller än (215000 km), men jag har för mig att det var efter drygt 300000 km som jag fick byta bränslepumpen på min 850.

Även bränslepumpen får ju räknas som en slitdel, tickar och rör sig som den gör. Liksom hjullager. Sen är det en annan sak att ibland håller de inte så länge som man kunde hoppats/trott.
rid54 skrev:Dieslar har alltid haft filter, oftast fler än ett (grov- plus finfilter). Det beror på att man där jobbar med pumpar och insprutare som har extremt små toleranser och systemet har ett mycket högt arbetstryck. "Skräp" skulle få olyckliga konsekvenser, värre än för bensinsystem.
Numera har även bensinare samma system med högtrycksinsprutning direkt ner i förbränningsrummet.
På vad volvo kallar "marknader med förorenat bränsle" sitter det ett extra filter även på bensinare.
Dock verkar avsaknaden av ett äkta filter inte ge några problem. (Här)
Det finns enligt VIDA extrafilter till dessa bilar avsedda för "marknader med förorenat bränsle". På dessa marknader skall också det filtret bytas och bytas rätt ofta.

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]