Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av scch
Har bestämt mig för en V60 prisklass 100,000 - 160,000 kr och har helt kört fast i vilken motor jag ska köpa.
Hittat en T4F år 13 (automat), och en D4 år 13 (manuell) där dieseln är ca 20,000 kr dyrare. Båda bilarna är fräscha och valet är svårt.
Har läst om lite problem med T4F som kan uppkomma med etanolkörning, samtidigt som dieselskatten verkar vara svajig i framtiden.

Kommer att köra 1000-1200 mil om året, blandad körning.

Synpunkter?
Vågar man köpa T4F?
av Lövet
Ja, det gör man. Det finns överhuvudtaget vädligt lite bekräftade problem som har med etanol att göra. Det finns däremot oerhört mycket ÅSIKTER från personer. Ibland från de som ägt etanolbil, men oftare från de som inte gjort det...

Överlag verkar många förväxla faktumet att 2.0F är slö med att etanol är dåligt. Det är inte samma sak.

T4F är en utmärkt pigg och trevlig motor som passar bättre än diesel om man kör mycket i stan. Den slipper problem med partikelfilter, blir varm mycket snabbare och är tystare vid stillastående.
av KrilleW
Av någon anledning verkar T4F vara betydligt svårare att sälja än T4.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag har haft en v70 t4f. Kanonmotor, jag gillar den verkligen. Lådan är också helt ok, men du ska antingen;

Köpa en som gått lite så det finns maskinskadeförsäkring

Köpa en med nybytt låda

Köpa en som är mycket billigare än alla andra om inget av ovan stämmer in.

En låda + mont kostar ca 50k, mechatronicen (styr/regler) kostar ca 25, och det är den enda delen som finns "lös".
Det vanligaste felet är invändigt tryckläckage och då är det byte låda.
av scch
KrilleW skrev:Av någon anledning verkar T4F vara betydligt svårare att sälja än T4.
Jag misstänker att anledningen är att folk tvekar, som mig, pga av lite kunskap om etanolmotorn.
TommyP86 skrev:Jag har haft en v70 t4f. Kanonmotor, jag gillar den verkligen. Lådan är också helt ok, men du ska antingen;

Köpa en som gått lite så det finns maskinskadeförsäkring

Köpa en med nybytt låda

Köpa en som är mycket billigare än alla andra om inget av ovan stämmer in.
Båda bilarna har gått ca 7000 mil, så inga långmilare direkt.

Lövet skrev:Ja, det gör man. Det finns överhuvudtaget vädligt lite bekräftade problem som har med etanol att göra. Det finns däremot oerhört mycket ÅSIKTER från personer. Ibland från de som ägt etanolbil, men oftare från de som inte gjort det...

Överlag verkar många förväxla faktumet att 2.0F är slö med att etanol är dåligt. Det är inte samma sak.

T4F är en utmärkt pigg och trevlig motor som passar bättre än diesel om man kör mycket i stan. Den slipper problem med partikelfilter, blir varm mycket snabbare och är tystare vid stillastående.
Ja, jag läser och läser om för och nackdelar med etanol och diesel men det är som en kamp ingen sida kommer att vinna. Blir dock inte klok på varför diesel allmänt är dyrare vid inköp och varför många är så emot dagens etanol.
av dfa
Hur är det med serviceintervallet på T4F?
Jag hade en 1.8F och på den skulle man byta olja var 1000mil.
Kanske inte spelar så stor roll om man kör lite, men det är ändå irriterande att behöva göra service var 9:e månad iställetför var 12:e.
av dfa
Jag tror att många tittar väldigt mycket ( på tok för mycket enligt min personliga åsikt) på förbrukningssiffrorna och att det är en av anledningarna till att Etanol inte är populärt. Har för mig att min drog cirka 30% mer etanol än när jag körde den med bensin, pga det lägre energinnehållet i etanol.
Men det är klart, jag störde mig lite på att behöva tanka och serva min etanolbil "hela tiden" ...
Användarvisningsbild
av Mabuse
Jag vill påminna om att T4F är en helt annan (och bättre) motor än "gamla" 1.8F och 2.0F.
De senare är gamla Ford-härk som inte blev etanol-konverterade på ett bra sätt.
BLANDA INTE IHOP DEM!
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Nu är väl iof T4 en Ford 1.6 Ecoboost = gammal Ford härk :)
av Rådlös
Sedan bör man i ärlighetens och saklighetens namn skilja på service och service. FlexiFuelbilar har ett serviceschema som alla andra bilar, oavsett bränsle. Vanligtvis var 3000 mil. (2000 mil för "gamla" 1.8F och 2.0F) Det är en service där man går igenom schemalagda punkter. Olje- och filterbyte ingår där också. Men däremellan skall man byta olja och filter också. Det gäller alltså bara olja och filter. Inget annat.
Man skulle kunna kalla det Stor och Liten service, men så mycket service är det ju knappast fråga om i "Liten service".
Och Medelsvenssonbilisten kör ca 1200 mil om året. Inom detta ligger ändå det årliga oljebytet. Dom som kör mer än detta, använder ofta sin bil i jobbet och behöver en bra och pålitlig bil. En sådan bil kräver extra omvårdnad för att fungera tillförlitligt. Då är det inte fel att göra lite tätare oljebyten ändå i en sådan bil för att ha vetskapen att bilen "mår bra".

Kollar jag bildelsbasen så tillhör f&au[…]

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]

Koppla in Isudar carplay

Hade exakt samma problem. Hittade kablarna i golve[…]