Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fy fan, nu är t.om frugan sur på mig pga alla utgifter på bilen.

Har en V70 Diesel från 2011 som passerat 17 000 mil

Först dog batteriet, detta delvis pga korta körsträckor samt att bilen är 6 år gammalt så det är väl inget konstigt antar jag?
Sen var det dags för stor service = Var dags för kamremsbyte. Detta kan göras först vid 18 000 mil, men jag gjorde det nu.

Sen på min födelsedag för en dryg månad sedan dog bränslepumpen så det var bara att byta.
Och nu har dieselvärmare slutade fungera, då det var nåt förbränningsrör eller nåt som har gått sönder, så det ska dem byta nu, blir dyrt det också
Och sen är framdäck nere på 3.2mm så dem ska bytas nu i helgen.

Är detta normalt att allting går slits ut ungefärsamtidigt? Väldigt dyrt år hittils. Kanske bättre att leasa? Vill ju gärna ha kvar min volvo ett bra tag till.
Underhåll har en förmåga att komma i klump. Bit ihop nu så ska du se att du kan åka flera år sedan utan annat än normal service. Tycker alla grejer är fullt rimligt slitage/service annat dieselpumpen. Bränslevärmaren är känslig för korta sträckor också, den ska helst köras minst 10+ minuter per gång.
Däck, batteri och kamrem är väl inga konstigheter men det underlättar ju inte om det kommer samtidigt. Inom loppet av ett år åkte jag på att byta batteri, dubbdäck och sommardäck, bakre länkarmsbussningar x2 samt en stor service med multirem och spännare samt tändstift. Bilen var precis tio år fyllda så det var väl dags. Känns värt det i retrospekt eftersom det varit felfria mil i övrigt, hade nog inte känts lika kul om jag lagt ut samma pengar men på reparationer istället på förebyggande underhåll.
En bränslepump kyls av vätskan som går igenom pumpen, så rent teoretiskt kan en pump gå sönder om tanken körs till tom/nära tom. Men, jag skulle tro att pumpen gick sönder "helt naturligt", materialet var inte bättre än Volvo Cars specifikation.

En annan sak som kan döda en pump är ett igensatt bränslefilter.

Med en snitthastighet på 50 km/h, så är 170000 km lika med 3400 motortimmar. Och det kanske är så att pumpen är beräknad att hålla ca 3000 motortimmar. Bara en gissning dock.
Vår 2009 V70 2,4D har gått från 8000 till 16-17500 mil med bara vanlig service och nåt batteri, men nu börjar den kosta... Bytt bussningarna i bakre bärarmar, ett hjullager fram, batteri samt att det är dags för service med kamremsbyte. Som grädde på moset behöver den 4 nya 235/40-18 och en ny vindruta också. Men det är bara att bita ihop och betala, bilen är kanon i övrigt så den skall få rulla många mil till hos oss.

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]