Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan62
Bilen startar inte - batteriet är slut.

Med startkablar går den igång.

1. Finns det ingen batteri-indikator som larmar när batteriet börjar bli dåligt?
2. Kan man byta batteriet själv eller måste det göras några mjukvaruinställningar?
3. Ska man skaffa ett batteri med identisk kapacitet som orginal-battteriet eller spelar det ingen roll?
av andersuw
1. Nej det finns ingen sådan indikator eftersom det är lite småtrassligt att skaffa sig bra mått på ett startbatteris kondition. Vad bilen utan svårighet kan mäta är batteriets spänning. Men dålig batterispänning betyder inte med nödvändighet att batteriet är dåligt. Det kan t.ex. vara så att det bara behöver lite laddning. Likaså betyder hygglig batterispänning inte med nödvändighet att batteriet är friskt. Det kan fortfarande falla igenom vid ett belastningsprov. Vad bilen också utan svårighet kan mäta är den laddningsspänning generatorn ger. Men att den spänningen är OK betyder inte med nödvändighet att batteriet mottar laddning som det borde. För att få full klarhet ifråga om batteriets kondition bör man därför utsätta det för två särskilda test: ett uppladdningstest med batteriladdare för att få ett grepp om dess förmåga att motta laddning och och ett belastningsprov. Om det inte klarar båda proven är det dags att byta.

2. Ja du kan byta batteriet själv. Följ anvisningarna i ägarmanualen till bilen. Det behövs inga mjukvaruinställningar efteråt om du följer dem.

3. Om det är originalbatteriet som fortfarande sitter i är det en god idé att i vart fall inte välja ett mindre/klenare/sämre specat. Men batteriet kan ju vara bytt tidigare och då är detta inget man kan gå på. Möjligen kan du hitta batterispecifikation i ägarmanualen till bilen men jag är inte säker på det. En kapacitet på ca 70 Ah är annars en riktpunkt. Har bilen bränslevärmare som du också använder med viss regelbundenhet är mitt råd att sätta i det största batteri som ryms i bilen och därtill välja ett av AGM-typ. Biltema säljer sådana för rimliga priser (ca 1800 kr för det största) med bra villkor (fyra års garanti).
av Xanthopteryx
andersuw skrev:1. Nej det finns ingen sådan indikator eftersom det är lite småtrassligt att skaffa sig bra mått på ett startbatteris kondition. Vad bilen utan svårighet kan mäta är batteriets spänning. Men dålig batterispänning betyder inte med nödvändighet att batteriet är dåligt. Det kan t.ex. vara så att det bara behöver lite laddning. Likaså betyder hygglig batterispänning inte med nödvändighet att batteriet är friskt. Det kan fortfarande falla igenom vid ett belastningsprov. Vad bilen också utan svårighet kan mäta är den laddningsspänning generatorn ger. Men att den spänningen är OK betyder inte med nödvändighet att batteriet mottar laddning som det borde. För att få full klarhet ifråga om batteriets kondition bör man därför utsätta det för två särskilda test: ett uppladdningstest med batteriladdare för att få ett grepp om dess förmåga att motta laddning och och ett belastningsprov. Om det inte klarar båda proven är det dags att byta.

2. Ja du kan byta batteriet själv. Följ anvisningarna i ägarmanualen till bilen. Det behövs inga mjukvaruinställningar efteråt om du följer dem.

3. Om det är originalbatteriet som fortfarande sitter i är det en god idé att i vart fall inte välja ett mindre/klenare/sämre specat. Men batteriet kan ju vara bytt tidigare och då är detta inget man kan gå på. Möjligen kan du hitta batterispecifikation i ägarmanualen till bilen men jag är inte säker på det. En kapacitet på ca 70 Ah är annars en riktpunkt. Har bilen bränslevärmare som du också använder med viss regelbundenhet är mitt råd att sätta i det största batteri som ryms i bilen och därtill välja ett av AGM-typ. Biltema säljer sådana för rimliga priser (ca 1800 kr för det största) med bra villkor (fyra års garanti).
Passa på att sätta in Ctek Battery Sense. Har införskaffat en sådan nyligen och verkar helt klart lovande!

Bild
av NilsO
Jag undrar vad den där egentligen mäter. Frågan är om det säger något om verkligheten, eller om det mest är snygga diagram.

Som Andersuw skriver ovan är det egentligen rätt svårt att säga något om hur ett batteri "mår". Speciellt när det är konstant inkopplat i bilen. Kanske kan man ändå säga något, om man övervakar polspänningen hela tiden, och på så vis kan beräkna hur batteriet laddats och laddats ur. Men jag undrar om den verkligen gör det.
av Xanthopteryx
NilsO skrev:Jag undrar vad den där egentligen mäter. Att presentera en snygg graf över polspänningen är en sak, men frågan är om det säger något om verkligheten.

Som Andersuw skriver ovan är det egentligen svårt att säga något om hur ett batteri "mår". Speciellt när det är konstant inkopplat i bilen. Kanske kan man ändå säga något, om man gör konstanta mätningar under en längre tid och tar med perioder av laddning och urladdning i beräkningen. Men frågan är om den gör det.
Den mäter temperatur och spänning var femte minut. Lagrar i tre månader. Blåtand i telefonen tömmer och ger realtid samt procent.
Måste sitta minst ett dygn för att visa hyfsat rätt.
Det intressanta är att när jag kör så går det procenten sakta uppåt. Från säg 72 till 74. När bilen sedan Inte körs och laddas utan vilar en stund så står den kvar.
Någon form av intelligent algoritm verkar det vara helt klart. Säkert baserat på deras erfarenheter av laddning av batterier.
Oavsett om den är exakt eller inte så får man en indikation på hur batteriet mår, och om det är stabilt eller sjunkande.
Vad jag vet om detta batteri så stämmer det där nog rätt bra. Batteriet är lite trött och tappar fort från fulladdat. Men jag ska bara ha bilen till efter sommaren så det borde ju fungera. Får stödladda i sommar (kör mindre då) om det verkar sjunka betänkligt.
av rid54
Vilospänningen på ett batteri är ju faktiskt en sorts mätare av dess kondition. Men då måste det stå utan laddning eller urladdning ett antal timmar. Det är troligen inte omöjligt att skapa någon form av diagnossystem som bygger på hur spänningen varierar efter att man kört, dvs hur fort spänningen sjunker och vid vilken nivå den stabiliserar sig och hur lång tid det tar etc. Polspänningen är proportionell mot elektrolytens koncentration (som man kan mäta med en areometer om man kan öppna cellerna), så polspänningen i vila är ett relevant mått på batteriets kondition. Sulfaterade batterier, som exempel, har ju mycket svavelsyra bunden i sulfaten och därmed lägre elektrolytkoncentration. De har låg vilospänning, men reagerar snabbt på laddning (onormalt snabbt upp till "fulladdat), men visar sig oftast inte ha någon kapacitet alls när de belastas. För ett batteri som TS beskriver finns nog bara blyåtervinningen.
av NilsO
Ja, jag borde skrivit att jag undrar hur den beräknar "kapaciteten" eller vad det nu är, det som anges i procent med två siffrors noggrannhet. Jag tycker att information saknas om vad det är som presenteras. Då blir den ganska meningslös, även om den ger snygga diagram.
av andersuw
NilsO skrev:Jag undrar vad den där egentligen mäter. Frågan är om det säger något om verkligheten, eller om det mest är snygga diagram.

Som Andersuw skriver ovan är det egentligen rätt svårt att säga något om hur ett batteri "mår". Speciellt när det är konstant inkopplat i bilen. Kanske kan man ändå säga något, om man övervakar polspänningen hela tiden, och på så vis kan beräkna hur batteriet laddats och laddats ur. Men jag undrar om den verkligen gör det.
Gissningsvis mäter apparaten inte bara batterispänningen utan också hur mycket ström som flyter in och ut ur batteriet vilket ger ett noggrannare mått på förändringar i laddningsgraden. Men något annat än laddningsgrad tror jag inte den mäter och laddningsgrad är ju som vi båda vet inte samma sak som om batteriet i sig är friskt eller inte. Däremot kan man förstås få hjälp av en sådan där apparat att behålla batteriet friskt så länge som möjligt. Batterier mår ju bäst av att hållas nära full laddning hela tiden och apparaten ger signal om när det är fara å färde.

På bilar med start/stopp-system finns för övrigt ett liknande system för batteriövervakning redan inbyggt. Som jag förstått det mäter även det in- och utflödet av batteriström. Om systemet anser att batteriet är för dåligt laddat sätts start/stopp-systemet ur spel tills dess tillräcklig laddning uppnåtts. Det finns en rad villkor som kan sätta start/stopp-systemet ur spel men man kan själv se om det är just elsystemet (batteriladdningen) det handlar om genom att kika på det menyalternativ i My Car som kallas Drive-E.
av andersuw
rid54 skrev:Vilospänningen på ett batteri är ju faktiskt en sorts mätare av dess kondition. Men då måste det stå utan laddning eller urladdning ett antal timmar. Det är troligen inte omöjligt att skapa någon form av diagnossystem som bygger på hur spänningen varierar efter att man kört, dvs hur fort spänningen sjunker och vid vilken nivå den stabiliserar sig och hur lång tid det tar etc. Polspänningen är proportionell mot elektrolytens koncentration (som man kan mäta med en areometer om man kan öppna cellerna), så polspänningen i vila är ett relevant mått på batteriets kondition. Sulfaterade batterier, som exempel, har ju mycket svavelsyra bunden i sulfaten och därmed lägre elektrolytkoncentration. De har låg vilospänning, men reagerar snabbt på laddning (onormalt snabbt upp till "fulladdat), men visar sig oftast inte ha någon kapacitet alls när de belastas. För ett batteri som TS beskriver finns nog bara blyåtervinningen.
Visst vore det möjligt att bygga in ett diagnossystem i bilen som ger rätt tillförlitliga besked om batteriets kondition. Det är bara lite kostsamt och halvkomplicerat, vilket troligen är anledningen till att det ännu inte finns på plats.
av NilsO
andersuw skrev: Gissningsvis mäter apparaten inte bara batterispänningen utan också hur mycket ström som flyter in och ut ur batteriet vilket ger ett noggrannare mått på förändringar i laddningsgraden.
Nja, man ansluter den bara på två punkter (typ batteripolerna eller motsvarande), så den kan inte mäta strömmen genom batteriet.
Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]