Säkert går det att byta till vilken som helst av de bakvagnslösningar Volvo tillhandahåller från fabrik bortsett från Four-C där det blir stopp på grund av mjukvaran. Däremot är det inte så enkelt som att bara byta dämpare och fjädrar. Om det går att få dit en Nivomat av annan längd rent fysiskt vet jag inte. Men om man bara byter den och fjädern blir det ju inte en hjulupphängning/fjädring av ett slag som Volvo konstruerat. Det är annan hjälpram bak med "sportchassi" än utan. Sedan är det sannolikt också andra bärarmar. Det är som sagt väsentligt mer komplicerat än tidigare att ändra något i bakvagnen, i alla fall om man vill ha någon av de chassilösningar Volvo faktiskt konstruerat snarare än ett löst hopplock av delar.
När jag bytte från vanlig fjädring till nivåreglering bak på min V70 -15 fick jag lägga ner en hel del "utredningsarbete" på att klura ut närmare bestämt vad som behövde bytas och exakt vad som borde dit istället. Då hade jag ändå förmånen att vid behov kunna konsultera den mest tekniskt kompetente Volvoverkmästare jag någonsin stött på. Men det hade tagit honom nästan lika lång tid som det tog för mig att bakvägen få fram den korrekta specen.
Att de längsgående bärarmarna med tillhörande bussningar samt de övre krokformade länkarmarna bör bytas och till vad man bör byta kan man fastställa efter ingående studium av reservdelsförteckningen i VIDA. Att fjäder och dämpare också behöver bytas är självklart men vad man skall byta till är inget man kan se i VIDA. Istället fick jag i det fallet utgå från ett antal bilar jag hittade på blocket med en spec liknande min egen men utrustade med nivåreglering från fabrik. Sedan jag plockat fram chassinummer på dem via fordonsregsitret kunde jag så småningom (via en avgiftsbelagd sida på nätet,
http://www.partslink24.com) få fram deras chassikoder. Med hjälp av chassikoderna kunde jag sedan till sist komma fram till vilka dämpare och fjädrar det rimligen borde handla om. När det gäller fjädrarna fanns ett par olika alternativ som troligen båda fungerar och som kanske inte skiljer sig på annat sätt än att de härrör från olika tillverkare.
Jag vet att det inte heller för verkstäderna finns någon annan väg att gå än denna "bakvägsidentifiering". Troligen finns det bara ett fåtal personer på fabriken som har koll på vilka kombinationer som är rätt och fel och dessa personer tillhör inte dem som verkstadspersonalen normalt kan konsultera.