Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RoyalKort
Tja! Köpte sänkningssats till min s80. Fram sänktes den perfekt bak, är det ingen skillnad. Inte visste jag att jag har nivåreglering. Hur gör jag nu? Hört att det går lura den, eller måste jag byta dämpare?

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av apersson850
Åtminstone till vissa modeller finns det två olika längder på Nivomater, så att de håller höjden som det är tänkt, oavsett om den är normal eller sänkt. Jag vet dock inte hur det är till just din modell.
av andersuw
Är du säker på att du har nivåreglering? Hur har du kollat det? Vilken chassikod har du?

Problemet i den här bilgenerationen är att det inte är så enkelt att byta från och till nivåreglering som det tidigare varit. Då var det bara dämpare och fjäder det hängde på. Men i den här generationen är också de längsgående bärarmarna och övre krokformade länkarmarna olika.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det jag syftade på var att till exempelvis 850 och 940 fanns det Nivomat i två olika längder. En längre för normal fjädring och en kortare för sänkt bil. När jag köpte min 854 Turbo hösten 1993 hade de inte infört detta, så ville man ha sänkningssats kunde man inte ha nivåreglering.

Men hur det är med de här bilarna har jag inte koll på. Jag köpte ju XC70 för att få den högre, så någon sänkning har inte varit aktuellt för mig.
av andersuw
Till den här generationen finns också Nivomater för bilar såväl med som utan "sportchassi". Däremot är det inte säkert att det finns till just den bil TS har. Det har som sagt blivit lite mer komplicerat på chassifronten än det var.

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]

Den stora annons-tråden

Nästan så man undrar om ägaren &a[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Finns inga balansaxlar på D3 VEA i V40.

Trasig pump? Rapsolja?

Nu så! Värmepaketet är äntli[…]