Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Nej nej, om LÄNKARMSBUSSNINGARNA är slut, märks bara framåt och bakåt.
Inte ut/in som besiktningens utrustning gör.
Spindelleder avslöjas så.

StyrLEDERNA märks i deras vrid/vrid test med samma apparat.

StyrLAGREN med bussningar bara hörs och ger ingen anmärkning, såvida inte hela övre fjädertallriken med lager och bussning kollapsat helt, och gör att fjädern sitter snett.
Då syns det.

Ditt problem är fortfarande länkarmsbussningarna, baserat på din beskrivning.
Byt båda.
av valln
Som jag ser det är det ganska enkelt att simulera om länkarmsbussningen mest troligt är dålig.
Kör i ex. 110 km/h och bromsa och känn om bilen drar i sidled. Det är lättare att provocera fram med bromsen, för det blir ännu större kraftpåkänningar.
av volvov702002
ja, jag har faktiskt upplevt att bilen dragit till höger, va runt 70km/h , men kan ha varit att man befann sej olyckligt fel på vägen och att den möjligtvis lutat, för inte upplevt det mer gång att bilen kraftigt drar åt höger. utan det är just gaspådrag som bilen sticker till höger för att sedan dra sej tillbaka när man släpper gasen....bilen allmänt vinglig kan jag tycka på vägen.

blir nog tyvärr köpa dyrt hos nån bildelsfirma, svårt vänta med långra leveranstider om man beställer utomlands.

såg BDS hade lemförder för dryga 1300 kr för ist närmare 1700 som många andra tar.
av volvov702002
blir inte klok på bilen, nu har den börjat vobbla , precis som att det vore drivaxel, men bytt båda drivaxlar, visserligen inte original utan från vparts typ halvår sedan, innan så va det inga vibrationer eller liknande ifrån själva drivaxlarna utan bytte och chansade då bilen i övrigt vibrerade som kändes i ratten, men verkade inte vara drivaxlarnas fel då iaf.

men upplevde innan jag bytte drivaxlar att det på nåt sätt kändes lite skumt vid vänster sväng , alltså då belastas högersidan, precis som om hjullager "morrade" . men hjullagren bytta runt 16' , bilen gått 24' nu.
hjulen inte tunga rotera när bilen uppe, och låter eller värre eller bättre när man kör och svänger.

kan det va att eftermarknadsdrivaxeln inte är så bra i knuten att det blivit glapp ? att det vibrerar vid acc och runt 90 känns att bilen ska skaka sönder totalt. samt det första felet att när man gasar att den drar iväg till höger.
av volvov702002
kan ju säga att vibrationerna vart alltid i min bil , men länkarmarna kan väl knappast göra att det bidrar med så mkt obalans..??

kan det va så illa nåt i automatlådan bidrar till obalans ?
av rid54
Vobbling/vibrationer behöver ju inte ha med obalans att göra. Det kan även uppstå om hjulupphängningen inte är tillräckligt "tight". Just fenomenet med att den drar i sidled vid ax och att det blir vobblingskänsla tycker jag tyder på nåt med hur hjulen "sitter fast" i bilen. Kolla båda sidor fram rörande undre länkarm (spindelled och inre fästen (bussningar)). Att den drar åt höger kan ju bero på ett glapp på vänster sida, det beror ju helt på hur hjulvinklarna påverkas.
av volvov702002
klart gummin ser inte så frächa ut när länkarmarna aldrig har bytts, visst har jag bänt lite inte att det är supertajt, men som en jämförelse på 850in så va spindelllederna så dåliga så glappade det så mkt det bara kunde, men kändes inte det minsta i bilen gick hur fint som helst.

frågan om man vill chansa o byta.....säkert behövas efter 24ooo mil
av volvov702002
kan oken bidra till vibration...

framoken dom är omöjliga att ta in med polygripen, bromsarna bak va inga problem.

men sätter sej inte fast i fram när väl allt grejerna sitter där....svårt veta hur tungt det går då drivaxeln bromsar snurret lite
av MickeM
volvov702002 skrev:kan oken bidra till vibration...

framoken dom är omöjliga att ta in med polygripen, bromsarna bak va inga problem.

men sätter sej inte fast i fram när väl allt grejerna sitter där....svårt veta hur tungt det går då drivaxeln bromsar snurret lite
Svar ja! Det blir cibrationer av anliggande broms. Även om det bara är lite.
Jag hade det personligen i min v70. Smörja upp kolven i oken med bromsoksfett under skyddsdamasken, inkl bromsvätskebyte hjälpte ett år ca.
Sen kom det tillbaka, så jag bytte nu alla fyra bromsoken.
Då blev det bra igen.
Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]