Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Parvel
Har som ni ser lite mottagningsproblem med RTI i en S60-03.
Bakgrund, har köpt beg orginal RTI från JB bildemo i Jönköping.
Monterat allt som behövdes enligt Volvos egen manual och allt fungerar förutom att mottagningen är kass när man har antennen i orginalfästet under hatthyllan, signalen vandrar mellan 0-3 satelliter vilket gör att den hela tiden tappar kontakten
Tar man ut antennen och håller den utanför bilen får jag direkt kontakt med 5-6 satelliter, någon som stött på detta tidigare och har något förslag.
Jag har solfilm på bakrutorna men det ska ju inte störa ut signalen
Har även provat att byta ut antennen=samma problem med båda.

Förslag??
av zenobia
Sätter en STOR slant på att det är din solfilm som spökar.
Det står en varningstext om detta i VADISen.
av Parvel
Hej Zenobia , Vad står det för varning exakt enligt Vadis, detta kan ju inte vara något nytt för Volvo att folk sätter in solfilm i sina bilar, synd för mig då jag installerade RTI efter solfilmen. Funderar på att flytta antennen till bakluckan då denna är av plast, kanske fungerar bättre.
Tycker placeringen av antennen (orginal i hatthyllan ) verkar dumt då bakrutan alltid har elslingor som stör,samt eftermontering av solfilm.
Var sitter antennen på V70´N? har hört att den skall sitta vid instrumentgruppen i instrumentbrädan, det borde den sitta i S60 också enligt min mening.
av Knasen
Tjenare.

GPS:en på v70 sitter bakom instrumentet vid hastighetermätaren ungefär.
Har du kollat kontakten till antennen på RTI:en är jättekänslig, om den inte är rätt monterad. Mitten stiftet på anslutning får ej vara böjd eller skadad. Har du monterat gps:en själv eller har en verkstad monterat det?

Har du monterat någon antennförstärkare till gps:en vid vä sidan bagageutrymmet nere i "baljan", är den kopplad? är den monterad?
av Fredd
Antennförstärkaren som refereras till ovan har inget med GPS att göra, den är för TMC mottagaren.

Har inte tittat bakom instrumentet i en S60 men efterssom V70/S60 i pricip har samma i-bräda så borde det gå att sätta GPS-antennen som den sitter i V70.
av zenobia
Parvel skrev:Hej Zenobia , Vad står det för varning exakt enligt Vadis, detta kan ju inte vara något nytt för Volvo att folk sätter in solfilm i sina bilar, synd för mig då jag installerade RTI efter solfilmen. Funderar på att flytta antennen till bakluckan då denna är av plast, kanske fungerar bättre.
Tycker placeringen av antennen (orginal i hatthyllan ) verkar dumt då bakrutan alltid har elslingor som stör,samt eftermontering av solfilm.
Var sitter antennen på V70´N? har hört att den skall sitta vid instrumentgruppen i instrumentbrädan, det borde den sitta i S60 också enligt min mening.
Jag hittar inte texten just nu. Men det var i "allmänna" ordalag som varnade för problem med solfilm & GPS. Det beror väl på hur mycket metall det är i filmen...
av Knasen
Tjenare,

Att TMC sitter där kan jag köpa och den är kopplad till AUM:en på bilar utan RTI, men med en bil som har RTI så går det en antennkabel från "TMC" och till RTI:en du menar att inte har något som helst samband?

Tacksam för svar
av Parvel
Svar till Knasen,
Japp jag har kollat kontakten, den är OK. Har också provat att byta både kabel samt antenn. (Antenn samt kabel satt i bilen när jag köpte den) Ytterligare en uppsätnning fick jag från JB Bildemo, har provat båda med samma resultat.
Jag har monterat detta själv. Som info så har bilen troligen vart utrustad med RTI tidigare,har varit tjänstebil på Volvo i Torslanda innan.
Jag kollade med Volvo men dom svävar lite över svaret om det verkligen suttit RTI vid första leveransen.
Men alla kablar var dragna samt antenn och rattjoystick var monterat när jag köpte bilen.Bilen är enS60 2,4T 2003 med 2300 mil på mätaren
Resten utrustning köpte jag från JB bildemo i Jönköping.
Antennförstärkaren är bytt och monterad för RTI/TMC = 2 kablar en för radion och en till RTI´n
av Fredd
Knasen:

Antennförstärkaren är för antennen som sitter i bakre stötfångaren, den finns som du påpekar i olika utförande för vagn med/utan RTI.
Antennen i stötf. är en vanlig FM-antenn som delas mellan radiomott i AUM samt radiomott i RTI. (TMC sänds på SR P3/RDS)

Den ingår i RTI systemet, men har ingenting med GPS mottagningen att göra.
Carplay trådlöst?

Med tanke på att trådlös CarPlay […]

Verkar som det bara finns en kung :-) Då bli[…]

Elpriset

Det har varit minuspriser ända ner till -35&o[…]

Lätt att jämföra med awd drar v&a[…]