macattac skrev:AndS skrev:macattac skrev:Jag funderade på att ta E20/E18 tillbaka för att se skillnad. Mycket 80-90 sträckor där.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kan du hålla jämn hastighet med 80-90 jämfört med 110-120 så tror jag du kan minska med nästan 1dl/mil.
jag ska prova. problemet är att min fru gnäller om det går för långsamt "men guuuud kör snabbare karl" - true story.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Ge henne en ask sega knäck, eller bara visa henne en film där man ser skillnaden i utfall av krock i lägre hastighet och högre...
Har själv blivit förstahandsvittne till en som plöjde in i en TMA-bil i 110. Rätt i baken, fullt ös.
Som tur i jösse namn så hade de ett fyra meter långt påkörningsskydd nerfällt (det var ungefär två dm kvar av skyddet efteråt...).
Hela TMA-lastbilen blev skev i ramen ändå.
Jag, föraren och de två som arbetade vid TMA-bilen hamnade i Uppsala tingsrätt, med allt vad det innebar av bök, arbetstidsförlust,
ersättning från staten med mera.
Han blev fälld, men fick för låga böter tycker jag.
Orsakade trots allt samhällskostnader på miljontals kronor (stillastående E18 i en timme i rusningstid, förstörd TMA-lastbil, bärgare,
ambulans, brandkår, ersättning för arbetstid, domare, åklagare, tolk, handläggare, poliser och fan och hans moster).
Sänk farten - spara liv och pengar, både dina egna såväl som andras.