Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henke855
Vår V70 2.5T-05 läcker olja vid avgaskamdrevet.
Känner endast ett litet glapp när jag rycker in ut, men när man startar motorn så hoppar drevet ut ett par mm. Insugsdrevet har glapp på c:a 1mm, men läcker inte någon olja (än).

Vilka VVT hubbar passar på 2.5T? Är det endast från den motorn? (svårt att hitta.)
De tidigare 2.4T har ju returfjäder, borde inte vara samma.

Har sett att det fanns en grå VVT-enhet på insuget till sugmotor som inte har returfjäder, undrar om det kan vara samma?
Samt vad skiljer den blå som finns till insuget på 2.5T, mot den gula som sitter på sugmotorn.

Är det någon som har en ok liggandes, maila mig.
Användarvisningsbild
av TommyP86
På drevet står ett nummer, sök på det på bildelsbasen.se så hittar du (kanske) någon.
av Henke855
Blev till att köpa på Volvo.
2900kr -10% med volvokortet. Hittade begagnad för c:a 1500 med frakt...
Art nr: 9497786, stod på drevet också.
av Henke855
22700mil "bara"
Borde hålla lite längre tycker man...
Han som stod i verkstaden på Volvo, hade precis bytat på en likadan bil. Så det verkar som det är ett vanligt fel.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Blir det fuktigt innanför kamdreven av det läckaget? I så fall läcker nog min också, om än ytterst lite.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Har precis bytt båda vvt-enheterna på vår nyinköpta v70 2.5t. 21000 mil. Med rabatt 5400:- för båda. Bytte packboxar o kamremssats samtidigt.. det tog mig ett antal timmar kan jag säga..

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Det får vara ett axiellt glapp på max 1mm kanske jag ska tillägga. Sen kan det börja läcka.

av Henke855
Ny har jag bytat drevet. Var en hel del skruvande. Biltemas låsverktyg för kamaxlarna fungerade bra. Använde inte vevaxeltolken. Packboxen på avgassidan motsatt där dreven sitter, hade också läckt och behövde bytas. Enda sättet att få ut dem var att slå litet hål med en syl, samt att sätta in lämplig skruv att dra ut med. (såg på Youtube).
Drevet satt rejält hårt fast, men gav sig till slut. Bytte även packboxen här.

Har nu kört ett par mil och det läcker inte något. Inte än i alla fall.

Funderar på om man skulle bytt drev på insuget också. Känns lite sådär med glapp. Det nya jag monterade hade på bänken ett glapp på c:a 1mm, men monterat och åtdraget fanns inget glapp alls. Det gamla hade ett glapp på c:a 2-3mm.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Precis så var det för mig också. När vvt enheterna var lösa på bänken var det lite glapp i dem. Monterade var det inget glapp alls. Pack boxen på avgassidan vid kamaxelgivaren läckte på min med..

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]