Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spid3r
Idag på motorvägen blev jag omkörd av en Audi RS6 som körde säkert 200 km/t... den enda jag hörde var smäll i rutan av några stenar, och självklart fick jag några stenskott ,skit irriterande :x .
Se gärna bild, det större stenskottet är något större en 2mm.
Går det att finlaga små stenskott så det knappt syns?
Bilagor
stenskott_mark.jpg
stenskott_mark.jpg (1.98 MiB) Visad 2142 gånger
Användarvisningsbild
av Derank
Ja det går , men det där ser ju ut att vara i synfältet ?, då brukar en del vägra att laga dom, fråga mig inte varför med så är det. Och är du bara ytliga gör det iaf inget, jag har en 7-8st ytliga och de lagar de inet ens.
Spid3r skrev:Idag på motorvägen blev jag omkörd av en Audi RS6 som körde säkert 200 km/t... den enda jag hörde var smäll i rutan av några stenar, och självklart fick jag några stenskott ,skit irriterande :x .
Det finns skyddstejp att sätta på. Annars är det fixa snarast. Ju snabbare desto bättre blir lagningen.
Det kommer ner skräp och vatten med tiden som gör det svårare att få osynligt.
Användarvisningsbild
av Spid3r
Xanthopteryx skrev:
Spid3r skrev:Idag på motorvägen blev jag omkörd av en Audi RS6 som körde säkert 200 km/t... den enda jag hörde var smäll i rutan av några stenar, och självklart fick jag några stenskott ,skitirriterande :x .
Det finns skyddstejp att sätta på. Annars är det fixa snarast. Ju snabbare desto bättre blir lagningen.
Det kommer ner skräp och vatten med tiden som gör det svårare att få osynligt.
Kanske ska åka till Rydsglas imorgon och kolla upp det.
Användarvisningsbild
av Spid3r
Derank skrev:Ja det går , men det där ser ju ut att vara i synfältet ?, då brukar en del vägra att laga dom, fråga mig inte varför med så är det. Och är du bara ytliga gör det iaf inget, jag har en 7-8st ytliga och de lagar de inet ens.

Det är inte riktigt i synfältet...lite snett upp till vänster.
Bild

Skador belägna nära en A-stolpe eller taket får inte repareras eftersom vindrutan fungerar som en del av säkerhetsburen. Skador som befinner sig i det indirekta synfältet kan repareras om de är mindre än 15 mm (gul färg).
Skador på vindrutans övriga områden kan repareras - men bara om de är mindre än 25 mm (grön färg).

/Håkan
Svårt att se på bilden, men undrar ominte det där stenskottet är för litet för att reparera normalt. Det ska ju borras ur och sådär.

Du får nog tjata, när jag var inne med mina var de för små för man skulle göra något åt dem.
Påverkar vanliga stenskott bärigheten i rutan eller måste det inte även vara sprickor från stenskottet också?

Om du har Volvia så kostar det 100 kr/stenskott att få det åtgärdat f.ö, kolla vad de säger.

Jag lider med dig, TS :( Blev omkörd av en mupp i en S7:a för att jag gjorde misstaget att köra 90 även innan fartkameran. Smattrade ganska rejält men hade turen att klara mig undan med en handfull pyttesmå stenskott. 0/10 rekommenderar inte det.
av Saibot
När jag hade praktik en gång i tiden på Rejmes så lagade vi stenskott rätt ofta. I 8/10 fall så gick det inte att se lagningen utan att exakt veta var den var, rätt imponerande. Så det där går nog att laga om det är en erfaren yrkesman som gör det.

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]

Nån som vet vilka pinnar som gör vad p&[…]

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]