Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Sohlaria
Googlat runt en hel del.. Inget som ger mig ett bra svar.
Hur byter man/fyller man på transmissionsolja? Det "tjuter" på 3:ans och 5:ans växel, och vad jag förstått så är det att man ska byta ut/fyllt på oljan.
Med mina 8 tummar mitt i handen så undrar jag hur man går till väga.

Om någon skulle kunna länka en YouTube eller en bra skriven guide så skulle jag vara otroligt tacksam, eller bara bilder för den delen :)

Jag har en Volvo 945 GL 2.3 från 93, manuell växellåda.
av Rådlös
På något vis behöver du pumpa in den nya oljan eftersom påfyllningshålet sitter i överkanten på växellådan, på sidan. Och du själv står/sitter/ligger under bilen. En sådan här kan vara ett alternativ:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor/Moto ... 000019997/
Plaströren och slangarna på pumpen kan vara lite stela och mindre samarbetsvilliga, men man kan flytta på dom eller sätta andra passande slangar så att det fungerar bättre.

Sedan en fundering om det verkligen räcker med att bara byta olja? Om det hörs oljud från en växellåda så är det för mig en "signal" på något större fel. Men pröva, det kanske hjälper lite?
Användarvisningsbild
av lennarte
M47 har avtappningsplugg i nederkant på lådan, så avtappningsplugg är inget problem. Fylla på olja är lättare med denna,
http://www.eshopnaradie.sk/sub/eshopnar ... ml-186.jpg
Då kan du öppna den och fylla i oljan. Der är "trögt" att "suga i" växellådsolja. Nu kan det vara allt från ATF olja till GL4 olja i den, men ja har för mig att det rekommenderas motorolja numera i dessa. Om det är M47 du har
Använd ordentliga verktyg, pluggarna kan sitta ordentligt och det är ganska lätt att "dra dom runda". Sexant krafthylsa (13 mm) och ett ordentligt spärrhandtag
https://verktyg24.se/krafthylsa-413
http://www.swedol.se/sparrskaft-ledat.html
Detta är ordentliga "grejer", finns billigare om man letar
av S80_140HK
Vill man slippa köpa pumpar och grejer så funkar det fint med slang, tratt och en kompis. Led slangen från lådan upp till motorutrymmet, låt kompisen hälla i medans du själv håller koll under bilen. Men som sagt, använd vettiga verktyg till pluggarna.... Släpp påfyllningspluggen först, så du inte tömmer lådan och upptäcker att du inte kan fylla på olja igen :oops:
av NilsO
Man kan gärna byta kopparbrickorna (tätningar) på påfyllnings- och avtappningspluggen. Om man vill köpa dem i förväg och vara säker på att få rätt storlek så finns de på Volvo.
av Sohlaria
lennarte skrev:Nu kan det vara allt från ATF olja till GL4 olja i den, men ja har för mig att det rekommenderas motorolja numera i dessa. Om det är M47 du har
ATF är väl för automat? Har ju manuell så det blir väl GL-4 eller liknande?
Användarvisningsbild
av Nexus
Glöm inte lossa påfyllnings pluggen först! Blir jobbigt om den inte går lossa efter man tappat ut all olja. På min 740 gick det inte lossa avtappningspluggen. Ärjat fast så in i helvete så jag sög ur oljan och fyllde den vägen.
Dessvärre tror jag inte byte av olja löser ditt problem med vinande lager. Redline olja kan tysta lådan lite men inte laga dåliga lager..
av NilsO
Jag tror inte heller det löser problemet, om det är lager som tjuter.

Vad gäller olja så har Volvo ändrat sina rekommendationer en massa gånger. Den tidigare växellådan M46, med separat överväxel, kräver ATF eller liknande pga hydrauliken i överväxeln. Kanske för att göra det enkelt för sig så rekommenderade Volvo en period samma olja även till M47, även om M47 inte innehåller någon hydraulik, och säkert fungerar bra med de flesta oljor.

Nuförtiden rekommenderar och säljer Volvo en och samma olja till M46, M47 och M90 och även till tidigare lådor som M45.
av Sohlaria
Har lurkat runt på diverse forum och eftersom att det bara är 3:ans och 5:ans växel som ger det där "tjutande/vinande" ljudet så säger i stort sätt alla att det behövs olja. Även min kompis som är "hardcore mekare" säger samma sak.
Oavsett om det inte skulle lösa problemet så har man ju i alla fall ny olja! (Blev 80w90 eller vad den heter. Förra bilägaren, min brors sambos pappa, sa att det är den jag ska ha.)
Får se när jag hinner göra bytet och kan återkomma med resultat! :)

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]