Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Då blir jag allmänt nyfiken. Vad är det som händer med ett par skivor på framaxeln som gör att de behöver bytas redan efter 12000 mil eller så? Rost? Överhettning (blå, sprickor)? Eller nåt annat?
av mortimer
Jag ska beställa skivor och belägg. Bildelaronline24.se har ju bra priser. Tänkte ta dessa men deras kundsupport hävdar att de inte passar min bil, samtidigt som de hänvisar till andra med 300mm i dia. De andra som de hänvisar till har helt identiska mått med denna Brembo skivan. Söker jag på mitt regnr så får jag upp den, o deras tabell till höger om vilka bilar den passar på stämmer också. Volvo hävdar att det är 16" bromsar fortfarande. Är det deras kundsupport som är ute och cyklar eller är det någon annan härinne som har bättre koll ? När de slår min bil hos Transportstyrelsen så får de upp att bilen ska ha 16" hjul, kanske det som förvirrar de.
Slår man även regnr hos mister-auto.se så får man också upp de.
Brembo skivorna (tidigare länkade till) och beläggen passade utmärkt på bakaxeln sa verkstaden.

https://www.bildelaronline24.se/brembo/1657709
av Mwi
apersson850 skrev:Då blir jag allmänt nyfiken. Vad är det som händer med ett par skivor på framaxeln som gör att de behöver bytas redan efter 12000 mil eller så? Rost? Överhettning (blå, sprickor)? Eller nåt annat?
Det är väl eco-driving jag bytte mina bromsbelägg runt om vid 9000 mil, min brors bromsbelägg höll 12000 mil men han fick även byta skivor på grund rost men mina är blanka och fina. Däremot tjänar han säker in kostnaden för bromskivorna på sin betydligt lägre bränsleförbrukning.
av least
mortimer skrev:Jag ska beställa skivor och belägg. Bildelaronline24.se har ju bra priser. Tänkte ta dessa men deras kundsupport hävdar att de inte passar min bil, samtidigt som de hänvisar till andra med 300mm i dia. De andra som de hänvisar till har helt identiska mått med denna Brembo skivan. Söker jag på mitt regnr så får jag upp den, o deras tabell till höger om vilka bilar den passar på stämmer också. Volvo hävdar att det är 16" bromsar fortfarande. Är det deras kundsupport som är ute och cyklar eller är det någon annan härinne som har bättre koll ? När de slår min bil hos Transportstyrelsen så får de upp att bilen ska ha 16" hjul, kanske det som förvirrar de.
Brembo skivorna (tidigare länkade till) och beläggen passade utmärkt på bakaxeln sa verkstaden.

Det bästa är om du mailar till din verkstad och begär att få ett kostnadsförslag på jobbet, fördelat på tid och delar.
Då kommer du att få en lista med de belägg, skivor andra delar (skruvar) som behövs.

Kontrollera att listan känns rimlig, slå sedan in originaldelens nummer på valfri bildelssajt.
Det kan hända att du bara får en träff, så är det exempelvis ibland på autodoc.se , detta gör inget. De har flera delar som passar din bil, men dessa har inte originaldelsnumret angivet i sin beskrivning. Jämför nu storlek, tjocklek och annat som visas för delen som du fick träff på, med de delar som verkar passa men som inte har originaldelsnumret. Om alla data stämmer överens, så kommer delen att passa.
av mortimer
least skrev:
mortimer skrev:Jag ska beställa skivor och belägg. Bildelaronline24.se har ju bra priser. Tänkte ta dessa men deras kundsupport hävdar att de inte passar min bil, samtidigt som de hänvisar till andra med 300mm i dia. De andra som de hänvisar till har helt identiska mått med denna Brembo skivan. Söker jag på mitt regnr så får jag upp den, o deras tabell till höger om vilka bilar den passar på stämmer också. Volvo hävdar att det är 16" bromsar fortfarande. Är det deras kundsupport som är ute och cyklar eller är det någon annan härinne som har bättre koll ? När de slår min bil hos Transportstyrelsen så får de upp att bilen ska ha 16" hjul, kanske det som förvirrar de.

Det bästa är om du mailar till din verkstad och begär att få ett kostnadsförslag på jobbet, fördelat på tid och delar.
Då kommer du att få en lista med de belägg, skivor andra delar (skruvar) som behövs.

Kontrollera att listan känns rimlig, slå sedan in originaldelens nummer på valfri bildelssajt.
Det kan hända att du bara får en träff, så är det exempelvis ibland på autodoc.se , detta gör inget. De har flera delar som passar din bil, men dessa har inte originaldelsnumret angivet i sin beskrivning. Jämför nu storlek, tjocklek och annat som visas för delen som du fick träff på, med de delar som verkar passa men som inte har originaldelsnumret. Om alla data stämmer överens, så kommer delen att passa.
Tackar för svaret. Ett riktigt bra sådant också. Jag slänger iväg en förfrågan till de två jag brukar vända mig till (bägge Volvo verkstäder)
av mortimer
Volvos artikelnr på de bromsar jag hade fått av de är 31341382
Söker man på detta hos bildelaronline24 så får man träff på att Brembos skivor 09.A427.10 ska passa. Dessa är mig veterligen samma som 09.A427.11 med skillnaden att de är belagda med något rostskyddande lager.
Användarvisningsbild
av apersson850
Mwi skrev:Det är väl eco-driving jag bytte mina bromsbelägg runt om vid 9000 mil, min brors bromsbelägg höll 12000 mil men han fick även byta skivor på grund rost men mina är blanka och fina.
Nej, det är det inte. Mina bromsbelägg fram bytte jag efter 17000 mil, men nu, efter 21500 mil, är skivorna fortfarande blanka och fina. Fast det är klart, jag har isär, motionerar och smörjer det som ska röra sig varje gång jag byter mellan sommar- och vinterdäck. Gör man det varje gång behövs det aldrig.
av least
mortimer skrev:Volvos artikelnr på de bromsar jag hade fått av de är 31341382
Söker man på detta hos bildelaronline24 så får man träff på att Brembos skivor 09.A427.10 ska passa. Dessa är mig veterligen samma som 09.A427.11 med skillnaden att de är belagda med något rostskyddande lager.
Bara att köpa, återkom med hur monteringen gick!
av mortimer
Även bekräftat av en annan helt svensk ÅF kedja att de passar. Så blir en beställning av de endera dagen från någon av de tyska sidorna.

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]

bytte bränsle filter då i somras , nu p[…]