Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johnny123
Har en -05 V70 D5 Automat. Ibland när motorn är ca halvvarm så känns det som om motorn skulle kvävas på lite mer än ytgas, tex då jag skall fara iväg från en korsning.
Verkstaden har bytt luftmängdmätaren och kollat så att EGR-ventilen rörs. Har nån annan upplevt samma sak?
av Johnny123
Bilen stannade en fredagskväll... Bärgningsbil till verkstaden :(
Lågt bränsletryck var diagnosen. d.v.s. att bränslefiltret var tätt.
Ett sån simpel sak får bilen att gå skit-dåligt och stanna, man tror ju att det är något värre...
Skall inte bränslefiltret bytas vid nårmal sevice eller måste man nämna det skilt?
av perjak
Har du köpt diesel på annat håll än på macken? :???:
av Frigge
Bränslefiltret byts inte på tidiga servicar på dagens bilar.

Som någon skrev tidigare:

Vart tankar du ?
Täppt bränslefilter brukar bara drabba dom som kör på
Diesel tankad på andra ställen än mackarna ??
av Arne
Bränslefiltret byts vid varannan service, 4000 mil. Du borde ha fått ett felmeddelande då motorn tappade ork. Motorlampan skulle ha tänts.
av Johnny123
Jag fick felmeddelande och varningstriangel lyste gult då bilen tappade kraft, men felkoderna i datorn indikerade inte lågt bränsletryck före bilen stannade helt och hållet, dom gångerna då bilen tappade ork så kom det felkoder som enligt verkstaden löd "troligtvis EGR-ventil"...
Då bilen stannade lyste det en röd triangel och jag blev lite orolig...

Vet inte var bilen är tankad tidigare, köpte bilen beg för 5 veckor sen.
275 000 km på mätaren. Bilen är annars i stort sett som ny utan och innan trots körda km.

Om bränslefiltret byts varje 4000 mil så då är det någon som har slarvat med bytet antar jag. Service stämplar finns på alla service.
av Arne
Den tidigare ägaren kan ha tankat ur en farmare som kanske inte är så ren. Dessa commonrail dieslar är väldigt känsliga på bränslet och filtren så dessa är mer finmaskiga än på äldre dieslar.
av Johnny123
Bilen stannade på nytt...
Kördatorn visade 120 km till tom tank.
Men tanken var tom!
Bilen gick hur fint som helst bara den fick lite diesel i tanken. Antar att detta var felet också förra gången då jag fick ta bärgare till verkstaden. Inte undra på att felkoden visar lågt bränsletryck om tanken är tom....
Skall kolla vid nästa service om tank-mätaren kan omkalibreras så att den visar 0 km istället för 120 till tom tank. Nån som vet om det låter sej göras?
Användarvisningsbild
av Svahn
Är det inte färddatorn som visar 120 km? När tänds lampan för låg bränslenivå ? Lampan styrs via tankarmaturen. Hur långt du kan köra enligt färddatorn baseras på snittförbrukning, och är en uträkning som datorn gör. Snitt förbrukningen kan visa fel om du tex. har andra däck än orginal.
av Johnny123
Jag har en snittförbrukning, enligt färddatorn, på 5,9 l/100 km, blandad körning, är inte det lite lågt?
Jag kör enligt normal trafikrytm. Däcken är 205/55 R16.
Nu när du nämner det så har jag faktist inte noterat att lampan för låg bränslenivå skulle ha tänts (den har jag alltid sett på mina andra bilar) var är den?

Okej, hittade en video på Concept Vista. Ble[…]

På den här bilden såg det vä[…]

Är du säker på att det är bak[…]

Verkar ju bara vara jag som har det då. Kan […]