Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rogsme
Jag har upplevt att den dynamiska ljusfunktionen inte vill vara med ibland. Det yttrar sig i utebliven ändring av ljusriktning som funktion av rattutslag samt att det endast blir växling mellan hel- och halvljus även vid lägre hastigheter (på samma sätt som normalt i motorvägsfart). Efter en stunds färd kan det ibland helt plötsligt hopp igång igen.

Någon mer som upplevt detta?
av perhall
spoon skrev:Er det noen som kan si noe om lys på XC60 (xenon) vs V90 (LED). Har hatt XC70 og ble ikke imponert. Jeg tør påstå at XC60 har noe av det beste originale lyset jeg har hatt på noen bil. Har en VW Caddy firmabil med xenon lys, det er katastrofalt dårlig, lyset ramler ned rett framfor bilen :-( Har kjørt Audi og sitter med samme inntrykk der også.
I så fall ska du nog ställa om strålkastarna, Caddy har bra halvljus xenon och sämre helljus men ok xenon. Tyvärr ingen extra helljuslampa, det är inte många som har till sina xenon längre.

XC60 har bättre strålkastare än XC70. Båda har en extra halogenstrålkastare till helljuset men XC60 lyser bättre, samt bilen är högre vilket är bra för ljusfördelningen och därtill har XC60 cornering lights.
av spoon
perhall skrev:
spoon skrev:Er det noen som kan si noe om lys på XC60 (xenon) vs V90 (LED). Har hatt XC70 og ble ikke imponert. Jeg tør påstå at XC60 har noe av det beste originale lyset jeg har hatt på noen bil. Har en VW Caddy firmabil med xenon lys, det er katastrofalt dårlig, lyset ramler ned rett framfor bilen :-( Har kjørt Audi og sitter med samme inntrykk der også.
I så fall ska du nog ställa om strålkastarna, Caddy har bra halvljus xenon och sämre helljus men ok xenon. Tyvärr ingen extra helljuslampa, det är inte många som har till sina xenon längre.

XC60 har bättre strålkastare än XC70. Båda har en extra halogenstrålkastare till helljuset men XC60 lyser bättre, samt bilen är högre vilket är bra för ljusfördelningen och därtill har XC60 cornering lights.
Halvljuset på Caddyen er helt ok, men helljuset lyser for kort synes jeg, skal få VAG verkstedet til å sjekke lyset når den skal inn på neste service. Ellers så blir det ekstralys, eller en ledbar på den. Nå skal det vel også legges til at det skjer noe med synet når man nærmer seg 50 år :-) Høyt montert lys er en fordel ja, er en grunn til at lastebiler har ekstralys på taket. På Defenderen har jeg 4 stk ekstralys (halogen) på taket, det lyser bra, men kjenner at det kanskje blir litt feil med ekstralys på taket av en V90 R-design :-O)
av perhall
Du blir först i Norden med R-Design med extraljus på taket:)
Ökad komfort med 17”

Letar efter 17” originalfälgar till v&a[…]

Handbroms

Härligt att det löser sig!

Hej Har haft hjälp att felsöka ovanst&ar[…]

Tack , det verkar vara den ! Snyggt !