Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicke128
volvo v70 n 01
har problem med att det läcker olja från oljefiltret å har gjort det nått år nu det kom helt plötsligt har jag för mig alltså inte i samband med ngt filter byte men iallafall...
jag har bytt olja varje år har alltid kört med biltemas halvsyntet och filter (det har jag gjort sen jag mins på bilar för er som ska klaga å säga att biltema är skit :)
å vad gäller mitt problem så har jag försökt å jag skojar inte typ 10 ggr å tömt olja ur bilen å sen kollat packning så den e fin kollat koppen som filter sitter i å gjort rent skruvat tbx ingen skillnad har även bytt till nytt filter å packning från mekonomen tänkte om nu biltema var tålig kvalite men som tur e ingen skillnad det läcker fortfarande...
å ja vet att filtret ska dras med moment nånting har alltid dragit åt dom så hårt jag kan med handkraft å det har funkat innan å tro mig har dragåt åt lite å mycket å ngt där emellan ingen skillnad
det som händer e att när jag haft bort filter å skruvat tbx filter å kör igång bilen å ligger under å kollar så i början händer inget sen efter en stund så trycks packningen ut på ena sidan det här kan variera till andra sidan ibland så man kan ju tro att det har ngt med packning eller åtdrgningskraft...

har tittat runt lite å som en polare sa att det kan vara så att det är stopp ngn stans i motorn för oljan så det blir övertryck å det läcker pga det
å har inte testat å göra detta med olje stickan borta kanske ingen skillnad.
hörde även ngt om vevhus rengörning å om detta kan påvärka?
stämmer det att det ska suga lite om man sätter tummen där oljestickan ska vara?
nån som har vart med om detta problem eller har ngn ide om vad det kan vara?
tacksam för alla ideer för mina e slut
av MickeM
Du skall dra tills flänsen på koppen går emot, och sen bara lätt moment åt, så det inte lossnar..
Dvs alla gängor.
Tätningen är ju oringen som sitter i spåret i gängen på koppen. Press uppåt kvittar för tätning.

Det går inte supertungt, men iaf jag lyckas inte med handkraft.
Går det väldigt tungt är något fel.
av v70t4y2000
Vadå "efter en stund så trycks packningen ut på ena sidan" som du skriver

Det finns ingen möjlighet att du ser Oringen utifrån för den är bra långt inne.
Om du nu inte suttit Oringen ända ut till flänskanten där den INTE skall sitta.

Se på bilden var den skall sitta:
http://vparts.se/media/catalog/product/ ... 001-03.jpg

Om den sitter rätt o Oringen kommer ut iallafall...ja då är det verkligen stopp någonstans men det verkar väldigt konstigt.

Angåend vakuum i oljestickhålen så skall det vara ett vakuum precis så lite att du känner det bara...inte blås ut alltså.
av eddar
Jeg kjøpte dieselfilter på Biltema, og o-ringen som var med var for tykk (1 mm for tykk),
så var tvungen å benytte den gamle.
Se etter om o-ringen har rett dimensjon . .
av Gelis
Sätter nästan stålar på att TS satt o-ringen mot flänsen, är lätt att tro att den ska sitta där. Var man inte observant när den gamla o-ringen togs bort så kan det vara naturligt att sätta den mot flänsen. Som sagt sitter den rätt och man smörjer den lite med olja så kan den inte titta ut.
av LaRy
Jag gjorde ett litet misstag, kanske du gjort detsamma. Istället för att "nypa" och ta bort den gamla o-ringen fiskade jag upp den ur spåret med spetsen på en liten kniv. Snabbt och elegant, tyckte jag.
Det började läcka. Efter många funderingar och många nya o-ringar undersökte jag koppen. Det visade sig att då jag fiskade upp o-ringen med kniv skapade jag en minimal osynlig repa i spåret, en repa så liten att den endast gick att se med lupp. Varm olja och tryck hittade denna repa, och filtret läckte.
Mitt råd, köp ny kopp, eller granska hela spåret med lupp. Ögat direkt eller förstoringsglas ser inte denna repa.
Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]