Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Till Joel80:
Jag har bestämt mig för att ha tillförsikt, och tänka positivt. Det kommer säkert finnas ett utbud av begagnade bilar i framtiden som passar mig och inte kostar mer än det jag betalar idag. Trots allt lät det för inte så länge sedan att min V70 -2000 bara bestod av datorer och hjul, men den är väldigt lättmekad ändå visade det sig. Samma sak kanske gäller framtidens bilar också?
Det enda jag har bestämt mig för är att framtida bilar inte kommer vara roliga. Min 40 000 mils-bil går tystare än alla andra nyare bilar jag suttit i, har en bra stereo och låter fruktansvärt häftigt när jag gasar på upp till 6000 varv. Jag kommer sakna körglädjen, men å andra sidan så varar inget för evigt, det får man också acceptera.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja mer lättmekade bilar än elbilarna lär vara svåra att hitta.. motorn är extremt mycket mindre komplex än i en förbränningsmotor. Det som kanske blir svårt att meka, precis som idag, är väl elektroniken.

Körglädjen är det dock inga problem med! Du borde provköra en elbil, typ Hyundai Ioniq, BMW i3 eller en Opel Ampera E när den kommer.. bara för att försäkra dig om att det faktiskt är riktigt skoj med elmotorns direkt vrid och konstanta acceleration. :)

Att tyngdpunkten i en elbil också ofta är låg blir en extra bonus i körglädjen, det gör ju att dom för sig väldigt bra på kurviga vägar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Låter bra.....

MEn ... Hoppas vid gudarna att det inte blir som hemma där jag har drivor med skruvdragare, borrmaskiner, sticksågar osv som fungerar perfekt men inte går att använda för att batterierna är slutkörda. Det är olika spänning, fästen, reglering, laddning osv på alla så att köpa nya batterier är inte att tänka på för det är dyrare än att köpa ny maskin.

220 maskinerna däremot funkar ju lika bra än trots många år på nacken.
Användarvisningsbild
av joel80
Lite annorlunda batterier i elbilar än i borrmaskiner.. Framför allt bättre övervakning på laddning och sånt. Alla har t.ex buffert mot urladdning och överladdning.

Finns tydligen ett par Teslor som rullat över 36k mil och degraderingen av batteriet/räckvidden verkar vara så låg som 5-10%.
http://insideevs.com/200000-miles-tesla ... gradation/
https://electrek.co/2016/11/01/tesla-ba ... gradation/
The data clearly shows that for the first 50,000 miles (100,000 km), most Tesla battery packs will lose about 5% of their capacity, but after the 50,000-mile mark, the capacity levels off and it looks like it could be difficult to make a pack degrade by another 5%.
Bild
Användarvisningsbild
av taxi
Och där kom kräkreflexen ändå! Över min döda kropp sitter jag och kör en Kia utan bakljus och får bullerskador/tinnitus.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Frågan är ju också hur bra dom åldras, t ex 20år fram i tiden. Idagsläge så rullar det ju väldigt många 20+ år gamla bilar, inkl. min egen, som kommer fortsätta gå yterliggare en lång tid frammåt.

För tänker man vanliga bilbatterier så är ju inte dom speciellt fräsha efter 20år, även om man varit noga med laddning osv. Och då är ju ändå dom inte i närheten av lika hårt belastade som elbilar's batterier är.

Mil-åldringen är inte vad jag är orolig över med elbilar/batterierna, utan hur den faktiska åldern kommer påverka dom.
av andersuw
taxi skrev:Och där kom kräkreflexen ändå! Över min döda kropp sitter jag och kör en Kia utan bakljus och får bullerskador/tinnitus.
Just Kia går ju att undvika om man vill. Att köra utan bakljus är ju också något man kan undvika om man vill. Och att bilarna generellt sett skulle bli bullrigare ju nyare de är tror jag är rätt svårt att belägga. Alla mina Volvo från 745 och framåt har varit tystare än sin föregångare.
av andersuw
Lucif3r skrev:För tänker man vanliga bilbatterier så är ju inte dom speciellt fräsha efter 20år, även om man varit noga med laddning osv. Och då är ju ändå dom inte i närheten av lika hårt belastade som elbilar's batterier är.
Jag tror inte de batterier som sitter i elbilar har särskilt mycket gemensamt med vanliga startbatterier. De senare är byggda för att trots sin relativt ringa storlek kunna lämna väldigt mycket kräm under de (normalt) få sekunder som startmotorn går. För att klara det konststycket blir de i gengäld dåliga på att klara "cykling" (ur- och iladdning) och dör bl.a. därför en relativt tidig död.
Användarvisningsbild
av taxi
andersuw skrev:
taxi skrev:Och där kom kräkreflexen ändå! Över min döda kropp sitter jag och kör en Kia utan bakljus och får bullerskador/tinnitus.
Just Kia går ju att undvika om man vill. Att köra utan bakljus är ju också något man kan undvika om man vill. Och att bilarna generellt sett skulle bli bullrigare ju nyare de är tror jag är rätt svårt att belägga. Alla mina Volvo från 745 och framåt har varit tystare än sin föregångare.
Kurvorna möttes igen efter V70N, år 2008 blev min dåvarande 850 helt plötsligt tystare än V70 -08. Jag hoppas verkligen att det inte bara handlar däcktyp, för det skulle rubba min världsbild. Och den höggs ut i granit år 2008.
av andersuw
Där kan jag bara säga att min erfarenhet inte stämmer med din. Min V70 D4 -15 är tystare än min V70 T5 -02 trots att den rullar på bredare däck sommartid (225/50 R17 istället för 205/55 R16; just nu har jag nästan nya Michelin Primacy 3 på båda bilarna) och bullrar lite mer på utsidan (i vart fall på tomgång). Det är kanske ingen jätteskillnad men allt gör lite mindre väsen av sig i den nyare bilen: motorn (som man inte hör mycket av i D4:an ens när man trycker plattan i marken), vindbruset (som inte hörs alls i D4:an) och vägljudet (som är något mer dämpat och håller sig i ett angenämare frekvensområde på D4:an). Min T5 -02 är i sin tur något bättre dämpad än min 855 T5 -94 var. Och 855:an var i sin tur lite tystare än 745:an som var rejält mycket tystare än 245:an. :D
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 20
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]