Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
Rosten har vuxit till sig och det var värre än jag trodde. Två fula hål som går rätt igenom in i bagageutrymmet. Ena i "hörnet" under baklyset och andra ovan baklyset på andra sidan.

Antar att det lagas genom att helt enkelt kapa ur en bit och ersätta med ny plåt. Inget jag kan själv och funderar på vad någon plåtverkstad skulle kunna ta för jobbet. Jag har redan lagt en hel del pengar på bilen och så här kan man ju inte ha det. Men är det värt att göra? Bättre att sälja och köpa annan bil? Men vem köper när det ser ut såhär...

Verkar inte finnas någon bilplåtverkstad här i stan, någon som har tips i södra Dalarna eller Västmanland/Västerås?

Bild

Bild
av Tilly
Vill du verkligen åtgärda problemet så finns det som sagt ingen annan lösning än att kapa bort en bit och svetsa dit ny plåt.

Vill du bara få det tätt och få det att se lite trevligare ut så är det ju ett alternativ att fylla igen hålet med glasfiberspackel och slipa till det och sedan lackera över det. Då blir det tätt och ser någorlunda ut - ett tag. Detta löser såklart inte problemet och det kommer att börja jäsa och rosta runt reparationen i sinom tid. Då får du göra om det igen. Skall du göra såhär så skall du nog ta en sliptrissa och försöka slipa bort så mycket rost som möjligt innan du spacklar igen det.

Vad som är värt att göra beror ju alldeles på vilket skick bilen är i förövrigt och vad du har för planer med den.
av bönan
Ja, det var ungefär det jag tänkte. Var på gång att laga med spackel men gav upp när jag såg hur djupt det var.

740, 34000 mil, dock fint skick i övrigt. Enbart bruksbil, hade lika gärna kunnat ha något nyare när jag redan har en 240 som finbil.
av Arne
Det är en dubbelvikt plåt där, därav rostproblemen. Inte helt ovanligt rostställe. Har du tänkt laga och sätta plåtarna omlott som originalet så bör du pensla svetsprimer på ytorna som går omlott, annars får du tillbaks rosten rätt snabbt.

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Limp home ger garanterat felkod. Den beror på[…]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]