Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Har de senaste månaderna märkt ett visst vinande ljud inne i kupen när man kör tex. motor eller landsväg i 80-90 km/h och bilen lägger i 6an. Bilen det gäller är en XC70 -13 med 13k mil Automat. Ljudet verkar försvinna om man slutar gasa och återkomma när man trycker på gasen igen, dock så försvinner det vid över 100 km/h och lägger man "manuellt" i 5an och kör 80-90 så låter det ingenting. Det är inget högt vinande men det finns där och endast vi dessa hastigheter och just på sexans växel. Växellådan spolades för 6 månader sen av Bilia. Så oljan borde vara fräsch..

Finns det någon här inne som har någon ide om vad det kan vara?
Nu har jag lyckats hitta en annan tråd här på forumet där en annan användare hade samma problem och han skriver följande:

"Då har jag haft den inlämnad hos bilia och de har provkört. De säger att det ylande/vinande ljudet beror på någon slags "lock-funktion" som ligger på den 6 växeln för att den inte ska ligga och "slira". Botemedled skulle vara att uppdatera mjukvaran och det är nu gjort. Man kunde ana ljudet ändå sade han men det ska inte vara något fel på lådan.

Tycker fortfarande att ljudet är ganska störande dock. Att det har med mjukvaran att göra låter kanske rimligt för nu låter det inte lika tydligt precis mellan 80km/h och 100km/h utan vid lite lägre hastighet (typ 70-90) så någonting är annorlunda.

Någonting man får leva med? Kan man lita på att de säger att det inte är något fel på lådan? Ingen som känner igen fenomenet?"

Låter ju onekligen som det kan vara värt ett försök
Ett svagt "kuggdrevsvinande" kan jag höra från min låda också, ungefär vid de förhållanden som beskrivs här. Det låter inte som något oroväckande, dock, och de som inte har "maskinöra" hör det inte alls.
Jag har ett skårrande missljud på 5 ans växel vi 60 km/h. Svårt att få på film men låter vid svagt dragläge men slutar när man släpper gasen. Hörs i videon om man höjer volymen och tittar på varvräknaren. Den droppar lite när jag gasar svagt och ljudet uppkommer, ljudet slutar när man släpper gasen. Hörs tydligast vid 27-28 sekunder i slutet av klippet.

Hej Jocks

Jag har en XC90 -07 27000mil med EXAKT samma symptom som du beskriver. Min låda är "spolad" för ett par år sedan, men ljudet har uppstått nyligen.

Har du fått någon rätsida på problemet? Eller kanske någon mer teori eller tips?
Jag är ju lite orolig att växellådan skulle vara påväg att ge sig... ??:-/

Mvh

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Jag har även vart i kontakt med Phoenix gold […]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]