Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Det är alltså inte fråga om någon klen gummislang eller liknande, utan en grov luftslang. Kanske 8 - 10 cm i diameter. Den hämtar varmluft från en plåtmantel runt grenröret och leder in genom filtret till förgasaren.
Jag har nog hört ordet "Plicaslang" någon gång, och jag tror det är just en sådan? (Rätta mig om jag har fel).
av Rådlös
Jag rättar mig själv. Se tidigare i tråden.
Slangen heter helt enkelt Aluminiumslang, med något tillägg för ytterligare detaljer, yttre eller inre plasthölje etc. etc. Tilläggen kan vara t.ex. AA eller APK. Men plastbeläggning är ju naturligtvis inte aktuellt vid heta motordelar!
Plicaslang var kanske det som ser ut som gamla tiders duschslangar? Det har man ibland som skydd på elledningar i motorrum. Bland annat på kablar till 230 volt motorvärme.
av Amarace
En grej som jag råkat ut för på 2 bilar (en med förgasare och en med insprutning) är att det yr in snö i motorrummet bredvid kylaren och luftburken och det i sin tur medför att man får fukt i fördelarlocket/kablar varvid den går styggt. PÅ den med insprutning har jag inte fått till det, bytt lock o kablar men ändå blir det fukt, så den satte ja en masonitskiva för så det inte kan yra in snö. På den med förgasare var det så enkelt som att plastlocket innanför fördelarlocket var borta.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Har haft samma problem, men på en bil utan förgasare. Då var det fördelarlocket som drog in fukt...

Det luriga var att det var ibland när det snöade/regnade och ibland även när det inte gjorde något dera.... men till slut upptäckte jag att luftfuktigheten hade väldigt stor betydelse. När jag väl kollade fördellarlocket så såg jag en liten liten, näst intill obefintlig spricka eller bara en skråma som det samlats smutts i och troligtvis ledde ström så den hoppade som en groda. Efter att jag bytt locket så gick hon som en dröm igen. :)
av Nordda
Har ett snarlikt problem nu. Som ni alla vet så regnar det ju på de flesta håll i Sverige och i morse när jag skulle till jobbet ville bilj*veln absolut inte gå igång! Stog och nötte men startmotorn och sen när jag provade ge lite gas så fick jag igång den och varvade för att få fanskapet varmt. Sen när jag la i ettan och skulle iväg så dog den och gick inte få igång. Slutade med att jag La i ettans växel och drog ut bilen med hjälp av startmotrn på E4:an och rullade igång den. När jag kört ett tag så gick den sämre nån sekund sen small det utav H*lvete. Gissar på att en cylinder dog för en stund och soppan baktände.

När det är torrt ute så startar jag bilen med hjälp av lite choke och dra iväg och sen när jag stannar i nästa korsning så dör bilen och jag får stänga av choken och köra iväg för att sedan dra ut choken nästan fullt för att bilen inte ska hosta och pusta.

Bilen är en 244 -84 med B21A.

Ska jag börja med att byta fördelarlock eller?
Användarvisningsbild
av niklas gson
ett bra tips ställ den på ett mörkt ställe öppna huven starta den o kolla om du ser gnistor av tändningen kan vara en kabel som e paj eller nått brukar synas riktigt bra ibland.. :D
av Nordda
Köpte nytt fördelarlock idag. Satte dit det och bilen startade inte. Gav iväg nån puff då och då. Sen när jag bytte tillbaka till gamla fördelarlocket så startade den direkt. Skumt. Vad ska jag prova med härnäst?
Användarvisningsbild
av niklas gson
kan inte vara fel på nya locket prova byt igen o kolla..hur e det med kondingen o brytarna då??bytt?säkert inge alvarligt fel men sånna kan vara rätt iriterande ... :lol:
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Nordda skrev:Köpte nytt fördelarlock idag. Satte dit det och bilen startade inte. Gav iväg nån puff då och då. Sen när jag bytte tillbaka till gamla fördelarlocket så startade den direkt. Skumt. Vad ska jag prova med härnäst?
Kollat tändkablarna? Titta om du kan se att det inte drar in fukt/smuts i fördelarlocket. Har du bra kontakt med tändstiften? Kollat så du satt alla kablar i rätt ordning efter att du bytt?!
Kan vara bra att kolla tändningen också om du inte gjort det på länge.

Köpte själv nytt allting... funkade bra ett år, men sen började skiten igen. Märkte då att tändkablarna var rent SKIT... (kände hur bilen gick mer och mer ojämt när det regnade ute, stannade och öppnade huven när bilen stod på tommgång och såg hur det vandrade blåa blixtar mellan kablarna!) Var dumsnål och köpte billiga kablar, men det ska man inte göra. Hittade sen orginal hos Mekonomen (inkl. 3 års garanti) som var dyrare, men ändå billigare än hos märkesverkstan.
Efter det har det fungerat klockrent.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]