Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:OK. Det stämmer. Använder själv aldrig något annat än "Elegance". De mätare som tillkommer i "Eco" och "Performance" tycker jag är helt ointressanta. Hur jag skall bete mig för att köra snålt vet jag ändå och vad jag skulle ha för nytta av vad "Power Guide" kan berätta förstår jag inte.
Mja, vad "behöver" man egentligen varvräknaren till under normal körning? Tycker power-mätaren kan vara bra. Om du försöker överstiga lilla mätaren tillgänglig kraft med stora mätaren får du en nedväxling, brukar ibland kunna störa mig på att jag tycker man får göra stora pedalrörelser innan nedväxling sker. Hjälper mot frustrationen att få nedväxlingen visualiserad istället... om man då tycker sånt är kul :o
Det är förvisso sant att man inte behöver varvräknaren vid normal körning så länge inget onormalt inträffar, särskilt om man som jag har automat. Börjar däremot bilen krångla på ett eller annat sätt vill jag däremot ha exakt besked om varvet för att kunna diagnosticera på bästa sätt och vid behov också lämna den informationen vidare till verkstaden. Det kan också ta lite tid innan man har fullt grepp om hur felbeteendet förhåller sig till varvet under körning så det räcker i det här fallet knappast med någon enstaka utläsning via OBD-läsare utan man måste kunna se varvet kontinuerligt under körning.

Hur jag skall hantera gaspedalen för att få automaten att växla som jag vill (inom de gränser den medger) är däremot något jag klarar utan någon power-mätare. Det sitter i "foten" efter ett tag. ;-) En hastighetsmätare som bara visar siffror, som man får i performance-läget, är jag inte heller förtjust i, särskilt som jag misstänker att den är i vägen för annan information som annars visas på samma plats istället för hastigheten.
Har för skojs skull nu provat att köra i läge "performance" istället för "elegance" ett par dar och konstaterar med viss förvåning att det här med stor analog"varvräknare med digital visning av hastigheten funkar ypperligt rent ergonomiskt. Jag kan läsa av både varv och hastighet såväl snabbare som mer exakt.

Vad man skall ha "power guide" till förstår jag fortfarande inte riktigt. Å andra sidan kan man ju bara bortse från den och i övrigt visas ju samma information som i "elegance", bara på lite annat sätt.

Att man inte ser motortemperaturen när farthållaren är på är ju lite synd. Hade varit bättre om den fått ersätta "power guide" när den är på. Det är å andra sidan sällan jag behöver se kylvätsketemperaturen när farthållaren är på så länge jag inte misstänker något fel någonstans eller det är väldigt kallt ute så att bilen har problem att hålla temperaturen uppe utan tillskottsvärmare. Vanligen är motorn skapligt varm när det blir dags att sätta på farthållaren.

När det gäller estetiken ger ju "performance" lite datorspelskänsla, vilket inte är något plus i mina ögon. ;-) Det gäller särskilt i "färgläge". Men som sagt, ergonomiskt fungerar det väldigt bra när det gäller hastighets- och varvtalsvisningen.
dissonans skrev:Du kan faktiskt se tempmätaren både i Performance och Elegance ;) Så i två av tre lägen.
Vad spelar det för roll att man kan se tempmätaren, när den ändå inte visar temperaturen ?:-/
Det gör den ju. Den blir bara en smula inexakt just vid normaltempstrecket. :wink:
andersuw skrev:Det gör den ju. Den blir bara en smula inexakt just vid normaltempstrecket. :wink:
Knappast. Det är ju som laser säger ....
laser2 skrev:Tempnålen i kombiinstrumentet parkerar på mittstrecket vid 65 grader och åtminstone upp till strax över 90 grader.
110% fullständigt meningslös funktion. Lika idiotisk som oljenivån som bara visar full (Trots att det börjar bli låg nivå) eller fyll på trots att den mäter något helt annat i tråget.

Snart kommer varvräknaren som alltid visar 3000 rpm oavsett hur mycket man gasar och tankmätaren som visar full tank tills det plötsligt är tomt.
VolvoB20 skrev:Knappast. Det är ju som laser säger ....
laser2 skrev:Tempnålen i kombiinstrumentet parkerar på mittstrecket vid 65 grader och åtminstone upp till strax över 90 grader.
Du verkar ha missat att laser och jag sa precis samma sak.
VolvoB20 skrev:110% fullständigt meningslös funktion. Lika idiotisk som oljenivån som bara visar full (Trots att det börjar bli låg nivå) eller fyll på trots att den mäter något helt annat i tråget.
Att nålen ligger still i ett visst intervall trots att temperaturen varierar är inte en lösning jag gillar heller. Vill man indikera att motortemperaturen är "normal" kunde man gjort det på annat sätt, t.ex. genom att ha ett intervall snarare än en punkt på skalan för att ange normal temperatur.

Men att det nu i praktiken funkar som det gör innebär ju inte att en tempmätare är helt värdelös, vilket var min poäng. Du kan fortfarande se om bilen uppnått 65 grader eller inte och ungefär hur långt därifrån den ligger. Du kan också se om motorn är på väg att bli varmare än den borde vara.

Känner man sedan behov av att "finlira" inom det normala arbetsområdet får man tyvärr göra sig omaket att plocka fram sin ELM327-kopia och sin smartphone och den vägen läsa ut den faktiska temperaturen.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Jag hade iallafall hellre haft en dålig tempmätare än ingen alls, eftersom min bil också saknar det. Särskilt vintertid saknar jag det, att ha ett hum om det tar fem minuter landsväg eller en timme stadskörning att komma upp i någorlunda temp.
Ja precis. Det är ju en parameter man vill kunna hålla ett öga på helt enkelt. Har sett ett antal trådar här på forumet där folk kört omkring med alltför kall motor (t.ex. därför att termostaten fastnat i öppet läge) utan att veta om det. Man får ju heller ingen varning för detta via någon lampa eller något meddelande utan kanske märker det först på att kupévärmen börjar bli dålig. Idiotiskt av Volvo att inte tänka igenom detta lite bättre.

När det nu finns ett digitalt instrument att spela med kunde ju Volvo ha löst saken ännu smidigare än man faktiskt gjort. För kylvätsketemperatur är ju knappast en stor ograderad skala med nål vare sig nödvändigt eller optimalt. Om man nu har en dataskärm att spela med är det ju både mer utrymmesekonomiskt och mer precist med några små siffror. Siffrorna kunde exempelvis vara blå om motorn ännu inte uppnått vad Volvo tänker sig som normal arbetstemperatur, gröna inom det normala området och röda om det är för varmt. På det viset behöver man inte oroa dem vars bilar fungerar normalt samtidigt som man bibehåller full precision i temperaturangivelsen.

Men vad jag ville säga är egentligen at[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]