Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
För att göra en lång historia kort:

Kraschar bil. Beställer ny. Köper bättre begagnad V70 04 som tillfällig bil.

Tankluckan låser ej. Är det knöligt och dyrt att fixa till?
Vill inte lägga för mycket energi och pengar men annars kanske andrahandsvärdet kan bättras lite om jag får fason på det till jag ska dumpa den.
Tips mottages tacksamt!
Bra sommarpul om inte annat.

För övrigt till salu efter sommaren =)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Luckan ska låsa 10 min efter bilen. Lämna den öppen och gå tillbaka en stund senare och se om motorn rört sig öht.

Sen får du försöka mäta om motorn från ström genom kablaget, förslagsvis när du låser upp bilen eftersom du kan styra det.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Min lucka låser för övrigt inte heller. Luckan är skadad så att det inte finns något att låsa i. Men personligen ser jag nog hellre att någon lyckas slanga mig än att de bryter sönder luckan och skadar lacken.
av andersuw
Har precis samma erfarenhet. Luckan på min 02:a är också uppbruten efter parkering på Arlanda långtids. Tänkte först ersätta den och köpte en ny i rätt lack från skroten. Men tyckte efter moget övervägande att det var bättre att inte montera den.

Av någon märklig anledning var bensintjuvarna hänsynsfulla nog att inte skada lack eller plåt när de bröt sönder lucklåset, som är av plast :shock: :roll: . Bättre nästa gång att de kan öppna luckan utan att anstränga sig. Där bakom sitter sedan numera ett gammaldags låsbart tanklock. Kanske inte oforcerbart det heller men mindre risk att de pajar något som kostar pengar att fixa.
av Xanthopteryx
Någon har tejpat igen låsöglan. Antagligen för att den gått i baklås tidigare. :-P
Inte sett tillstymmelse till låssprint.
Är det knöligt att bryta sig in till motorn? Vilken ände av panelerna börjar man med?
Användarvisningsbild
av Derank
med hänsyn till andrahandsvärdet kan det kvitta om luckan ens sitter där el inte, du lär inet få 5sek mer om låset fungerar.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Att luckan finns öht kan säkert göra någon krona om bilen ser fräsch ut i övrigt, den drar ju ner helheten märkbart.

Men att sen låser eller inte håller jag med om bör vara rätt ointressant för värdet. Typiskt ett acceptabelt småfel.
av MickeM
Jag håller med övriga.

Värdet på bilen påvekas inget alls av en fungerande tankluckelås. Det är den för billig och gammal för.

Finns säkert annat isf. Serva den istället...

Min tanklucka låser inte heller.
Jag skippar att fixa det för att slippa få söderbrutet.
Eller stå och inte så upp luckan när det är bråttom eller extra opassande ....
av Xanthopteryx
MickeM skrev:Jag håller med övriga.

Värdet på bilen påvekas inget alls av en fungerande tankluckelås. Det är den för billig och gammal för.

Finns säkert annat isf. Serva den istället...

Min tanklucka låser inte heller.
Jag skippar att fixa det för att slippa få söderbrutet.
Eller stå och inte så upp luckan när det är bråttom eller extra opassande ....
Den är nyservad så det slipper jag. Skönt.
Tänkte mest att om det är lättfixat så kan jag lika gärna fixa det i sommar. Kan vara lite trevligt att smågreja lite sådär otvunget.
Användarvisningsbild
av jaun
Haft liknande problem på min -01:a. I mitt fall hjälpte följande...

Tog bort sidopanelen i bagageutrymmet, en skruv och ta bort.
Bild

Drog loss kontakten och mätte med multimeter att det kom fram ström när jag låste upp bilen (eftersom det är fördröjning vid låsning)

Skruvade bort låset:
Bild

Skruvade isär och ser att den är rätt dammig/grusig, rengjorde, smörjde med lite silikonfett och testkörde med ett fristående batteri. Återmontering.

Har fungerat i ett år nu.
Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]