Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Glömde skriva om bromsarna. I början gnisslade/skrek det en del särskilt på morgonen(och när det var kallt?!). Det har nu försvunnit. Dom kollade det på verkstaden men kunde inte höra något.
Christerv70 skrev:Glömde skriva om bromsarna. I början gnisslade/skrek det en del särskilt på morgonen(och när det var kallt?!). Det har nu försvunnit. Dom kollade det på verkstaden men kunde inte höra något.
Hade samma fenomen med gnisslande bromsar, kom och gick...tröttnade på det och tjatade till mig byte av skivor...nu efter 1 månad, inget gnissel.
Snygg bil! Jag känner mig ofta ensam i fälgdiskussioner och måste därför fråga: är det bara jag som tycker den är snyggare med 19"?
Vill understryka att jag tycker den är väsentligt snyggare med 19" än med 17"....
perhall skrev:Snygg bil! Jag känner mig ofta ensam i fälgdiskussioner och måste därför fråga: är det bara jag som tycker den är snyggare med 19"?
Vill understryka att jag tycker den är väsentligt snyggare med 19" än med 17"....
Svaret blir Ja och Nej. På lite avstånd ser det bättre ut men på nära hålla harmoniserar sedan inte bromsskivorna. Stora fälgar med med bromsskivor för mindre fälgar får en touch av hemmafixande, man önskar ett sportigare utseende men går bara halva vägen, men det är min åsikt. Syftet med stora fälgar har ju varit att få plats med kraftigare bromsar som kräver större skivor/ok, annars är större tyngre fälgar negativt för ofjädrade vikten. Men man ska välja det man själv prioriterar.
Lägga så mycket pengar på fälgar och sen ändå få 4 likadana. Nu sitter dom ju bakvänt på ena sidan. Nä, köper man osymetriska fälgar ska det vara 2vänster och 2högerfälgar
para skrev:Lägga så mycket pengar på fälgar och sen ändå få 4 likadana. Nu sitter dom ju bakvänt på ena sidan. Nä, köper man osymetriska fälgar ska det vara 2vänster och 2högerfälgar
Håller helt med där. Hade inte kunnat ha dessa 21 tummarna av den anledningen.
Christerv70 skrev:
V90_4.jpg
V90_3.jpg
V90_2.jpg
V90_1.jpg
Då blev bilen hämtad idag efter 5 månaders väntan. Utan 21 tummarna då de är restade och utan polestar då det inte gick att ladda in ännu(har haft polestar i mina 3 senaste volvo). Dessa 19 tummare tänkte jag köra med vinterdäck men nu sitter det sommardäck på. Bilen då? T5:a inscription med lounge-, teknik pro- och klimatpaket, parkassist pilot, 360 kamera, BowerWilkins, tonade rutor, sportstolar m.m.

Första intrycken efter 10 körda mil. Tyst, stabil, snabb(har kört t6:a i 5år v60 och xc60) saknas lite "punch" jämfört med dessa men jag känner att den är tillräckligt snabb för mig, har ju trots allt fyllt gubbe (41år). Gillar stereon, mycket bra ljud. Sittkomfort och kvalitetskänsla också mycket bra. Det jag "oroat" mig mest för är komforten med de stora hjulen, hade helst velat att de redan satt på. Nu kommer jag kunna jämföra rakt av mot 19 tummarna. Får återkomma när jag bytt. Bilen är stor, känns flera nummer större än min xc60.

5 veckor för sent så fick jag äntligen mina 21 tummare. Haft en oro sedan oktober då jag beställde bilen att komforten skulle bli försämrad med dessa stora hjul men jag är positivt överraskad. Självklart så bullrar det mer(har akustikrutor) men är inte störande eller för mycket på något sätt. Bilen spårar inte heller vilket jag tycker är bra.
Annars är jag mycket nöjd med bilen. Tänkte optimera den men den är snabb och bra som den är så det får bli senare när jag "tröttnat" lite(lite snålhet är det också). Förbrukningen ligger mellan 0,9-1,0. Ok för en så pass stor bil. 0,69 enligt voc på en längre resa men det får man kanske ta med en nypa salt. Utrustning som jag gillar mest så här långt är så klart B&W och 360 kameran som är suverän när man parkerar och vill hålla koll på linjerna, bilen är som sagt stor. P-assistenten funkar ok men det första som hände dagen efter jag fått dom nya hjulen var att den körde in bakhjulet i en trottoarkant så att det blev ett hack.. :cry: så jag ska börja vinkla ner backspegeln på sidan när jag använder den i framtiden.
Lite seghet i menyer och ibland får man trycka flera gånger för att få igång någonting. Lyxig och bekväm. Kort sagt mycket nöjd så här långt.
//Christer
Riktigt snygg bil. Kul att du är nöjd. Hur känns det i jämförelse med xc60 du hade? Svårt art jämföra en bil med en suv men känns xc60 mycket mer "gammal" nu när du kört denna nya modell eller håller den sig bra ändå?
Geoham skrev:
Christerv70 skrev:
V90_4.jpg
V90_3.jpg
V90_2.jpg
V90_1.jpg
Då blev bilen hämtad idag efter 5 månaders väntan. Utan 21 tummarna då de är restade och utan polestar då det inte gick att ladda in ännu(har haft polestar i mina 3 senaste volvo). Dessa 19 tummare tänkte jag köra med vinterdäck men nu sitter det sommardäck på. Bilen då? T5:a inscription med lounge-, teknik pro- och klimatpaket, parkassist pilot, 360 kamera, BowerWilkins, tonade rutor, sportstolar m.m.

Första intrycken efter 10 körda mil. Tyst, stabil, snabb(har kört t6:a i 5år v60 och xc60) saknas lite "punch" jämfört med dessa men jag känner att den är tillräckligt snabb för mig, har ju trots allt fyllt gubbe (41år). Gillar stereon, mycket bra ljud. Sittkomfort och kvalitetskänsla också mycket bra. Det jag "oroat" mig mest för är komforten med de stora hjulen, hade helst velat att de redan satt på. Nu kommer jag kunna jämföra rakt av mot 19 tummarna. Får återkomma när jag bytt. Bilen är stor, känns flera nummer större än min xc60.

5 veckor för sent så fick jag äntligen mina 21 tummare. Haft en oro sedan oktober då jag beställde bilen att komforten skulle bli försämrad med dessa stora hjul men jag är positivt överraskad. Självklart så bullrar det mer(har akustikrutor) men är inte störande eller för mycket på något sätt. Bilen spårar inte heller vilket jag tycker är bra.
Annars är jag mycket nöjd med bilen. Tänkte optimera den men den är snabb och bra som den är så det får bli senare när jag "tröttnat" lite(lite snålhet är det också). Förbrukningen ligger mellan 0,9-1,0. Ok för en så pass stor bil. 0,69 enligt voc på en längre resa men det får man kanske ta med en nypa salt. Utrustning som jag gillar mest så här långt är så klart B&W och 360 kameran som är suverän när man parkerar och vill hålla koll på linjerna, bilen är som sagt stor. P-assistenten funkar ok men det första som hände dagen efter jag fått dom nya hjulen var att den körde in bakhjulet i en trottoarkant så att det blev ett hack.. :cry: så jag ska börja vinkla ner backspegeln på sidan när jag använder den i framtiden.
Lite seghet i menyer och ibland får man trycka flera gånger för att få igång någonting. Lyxig och bekväm. Kort sagt mycket nöjd så här långt.
//Christer
Riktigt snygg bil. Kul att du är nöjd. Hur känns det i jämförelse med xc60 du hade? Svårt art jämföra en bil med en suv men känns xc60 mycket mer "gammal" nu när du kört denna nya modell eller håller den sig bra ändå?
Jag gillar verkligen XC60. Den var mer basic(på ett positivt sätt) jämfört med V90 och alla dess menyer m.m. XC:n är en suverän vinterbil och jag hade aldrig några problem med den. T6:an och växellådan lirade bra ihop och den var riktigt vass tycker jag. Men denna gång ville jag ha en "låg" kombi och då kändes V90 som det naturliga valet. Man har mer vägkontakt eller hur man ska uttrycka det jämfört med en SUV.
SundanceKid skrev:
para skrev:Lägga så mycket pengar på fälgar och sen ändå få 4 likadana. Nu sitter dom ju bakvänt på ena sidan. Nä, köper man osymetriska fälgar ska det vara 2vänster och 2högerfälgar
Håller helt med där. Hade inte kunnat ha dessa 21 tummarna av den anledningen.
Jag har alltid valt tillbehör/utrustning till mina bilar efter det som jag gillar/behöver. Jag har bilen som en förmån och byter efter 3 år.
Jag går efter mina preferenser och får en bil som jag är nöjd med till 100%. Tex tycker jag att en kombi måste ha tonade rutor. Bra ljud är ett måste osv.
Fåfäng? Javisst, när det gäller bilar 8)
Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

För att förhindra övervarvning av m[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]