Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mike68
Risk för stora garantikostnader och mindre komfortabelt.
En modern momentomvandlarautomat är betydligt mer komfortabel och enormt mycket mer driftsäker.
av Lövet
Vad är frågan egentligen? DCT är BMWs varumärke för dubbelkopplingslådor, de i Volvo heter Powershift. Men är det verkligen det som avses?
av Xanthopteryx
Vad jag vet är det vedertaget med DCT för dubbelkopplingslåda. Vad sedan tillverkarna hittar på för suspekta namn är en annan sak.
Frågan är så enkel som jag ställde den: varför kör inte Volvo med dubbelkopplingslådor längre?

BMW kallar det, vad jag vet, för M DKG Drivelogic (Doppelkupplungsgetriebe).
VW säger DSG (Direkt-Schalt-Getriebe)
Volvo kallar den I-Shift Dual Clutch eller Powershift beroende på tillämpning (lastbil och personbil), och powershift använder vissa andra bilmärken också.
Porsche säger PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe.
Och så vidare...

Alla är helt enkelt DCT (Dual Clutch Transmission).
av barcusmrandt
Xanthopteryx skrev:Vad jag vet är det vedertaget med DCT för dubbelkopplingslåda. Vad sedan tillverkarna hittar på för suspekta namn är en annan sak.
Frågan är så enkel som jag ställde den: varför kör inte Volvo med dubbelkopplingslådor längre?

BMW kallar det, vad jag vet, för M DKG Drivelogic (Doppelkupplungsgetriebe).
VW säger DSG (Direkt-Schalt-Getriebe)
Volvo kallar den I-Shift Dual Clutch eller Powershift beroende på tillämpning (lastbil och personbil), och powershift använder vissa andra bilmärken också.
Porsche säger PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe.
Och så vidare...

Alla är helt enkelt DCT (Dual Clutch Transmission).
Viktbesparing.
av TurboJonte
I Volvos nya modeller på CMA plattformen så kommer det en nyutvecklad 7 stegad dubbelkopplingslåda.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
av sorsj
En sanning är väl att det tidigare argumentet att en dubbelkopplingstransmission gav mindre förluster än en momentomvandlartransmission knappast gäller längre. En modern mångstegad momentomvandlartransmission (t.ex. Mercedes 9-stegade eller Volvos resp. BMWs 8-stegade) änvänder momentomvandlaren bara vid start från stillastående samt en kort stund under varmkörning från kallstart vid låg yttertemperatur. Hela tiden under normal körning är momentomvandlaren 'kortsluten' och följer bara med runt som en stel komponent. Den ger då praktiskt taget ingen förlust. Jämförelsen mellan dubbelkopplings- och momentomvandlartransmissionerna blir då en fråga om vilken som blir mest komplicerad och kostar mest. Har man sett genomskärningsbilder så vet man att båda konstruktionerna leder till rätt mycket komplikationer, och inte minst dubbelkopplingtransmissioner kan bli rätt utrymmeskrävande. Lägger man dessutom till att det i regel blir lättare att ordna mjukstart från stillastående med momentomvandlartransmission så är det nog klokt av Volvo att hålla fast vid den pricipen.
1986 GLT kamdrivning

Kolla spännhjulet och spännanordningen n[…]

Hej. Är det denna du söker:https://www.s[…]

Handbroms

8-) Jag kan vänta så det får bl[…]

Jag har haft ett fel på den aktiva stöt[…]