- ons 29 mar 2017, 23:26
#1162243
Hei!
Jeg har en 940 med BF230FB hvor jeg sliter litt med varmen i kupeen. Motoren når raskt arbeidstemperatur og holder seg jevnt på 90 grader. Termostaten mener jeg er på 87 grader.
Da jeg kjøpte bilen for tre år siden syntes jeg det var ganske dårlig varme, og jeg spylte derfor igjennom systemet flere ganger før jeg helte på ny kjølevæskeblanding. Dette hjalp veldig, men det ble dårligere etter hvert.
For ca ett år siden byttet jeg til et nytt register.Dette gav i starten god varme, men det tok bare et par uker før det var like dårlig igjen. Da jeg tok ut det gamle registeret var kjølevannet ganske skittent, og det var en del rust i selve kjølevannet.
Min teori er at motorblokken har begynt å ruste i kjølekanalene, og at det er biter fra denne som tetter igjen registeret.
Er det "vanlig" at disse motorene ruster fra innsiden? Noen med lignende problem?
Slik så kjølevannet ut forrige gang jeg byttet det.
[youtube]szydd35EZN4[/youtube]
Jeg har en 940 med BF230FB hvor jeg sliter litt med varmen i kupeen. Motoren når raskt arbeidstemperatur og holder seg jevnt på 90 grader. Termostaten mener jeg er på 87 grader.
Da jeg kjøpte bilen for tre år siden syntes jeg det var ganske dårlig varme, og jeg spylte derfor igjennom systemet flere ganger før jeg helte på ny kjølevæskeblanding. Dette hjalp veldig, men det ble dårligere etter hvert.
For ca ett år siden byttet jeg til et nytt register.Dette gav i starten god varme, men det tok bare et par uker før det var like dårlig igjen. Da jeg tok ut det gamle registeret var kjølevannet ganske skittent, og det var en del rust i selve kjølevannet.
Min teori er at motorblokken har begynt å ruste i kjølekanalene, og at det er biter fra denne som tetter igjen registeret.
Er det "vanlig" at disse motorene ruster fra innsiden? Noen med lignende problem?
Slik så kjølevannet ut forrige gang jeg byttet det.
[youtube]szydd35EZN4[/youtube]