Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ninos91
Hej jag har en S60 T3 manuell 2017 årsmodell och är sugen på att optimera bilen! Men Polestar kommer inte släppa någon optimering till T3 när jag pratade med dom "vi har inga planer på detta" var svaret.

Så sitter och kollar efter alternativ och har fastnat för BSR fast frågan jag ställer mig, hur mycket kan man lita på deras maskin garanti?

Någon med erfarenhet eller har kunskap om detta?
Har ni annars något annat alternativ på företag som man kan lita på tar ansvar om något händer?

Vet om riskerna med att optimera och att chansen inte är så stor att de skulle hända något men om olyckan är framme så vill jag inte sitta där och betala allt själv.
Användarvisningsbild
av Derank
Jag skulle lyft frågan med BSR, menjag skulle inet ge allt för4 mycket för de där såkallade garantierna, alla trimtillverkare har ungefär samma, du kan köpa till årsvis, men när det väl händer så......

Kan du inte hosta upp 50 lax vid ett ev haveri så låt bli att chippa den. Jag har själv trimmat mer el mindre alla mina bilar under 25års tid snart och aldrig råkat ut för något relaterat till trimmfilen i sig.

Volvo har dok en förmåga numera att skriva över filen vid service oavsett, men med BSR har du ju PPCn så det är ju bara att blåsa in filen igen så länge Volvo inet gjort några ändringar i den, för då måste trimfilen patchas igen och du måste du in med bilen för det går inte att läsa ut den nya filen via OBD uttaget utan man måste ut med ECUn igen och koppla upp den.

Numera sprättas din ECU så du ska veta att man fysiskt ser att någon varit inne i ECUn på Volvo om man lyfter på torkardiket och tittar ner där ECUn ligger ( om den nu ligger där på V60 ) på XC60.

Sedan skriker många att om man chippar tappar man nybilsgar, ja officiellt gör du ju det men självklart kan du reklamera dina trasiga backvarnare el spruckna stolstyg, el trasiga ac trots att du chippat bilen. Jag har gjort massor med garantiärenden på mina bilar trots att de varit trimmade utan problem.
av Ninos91
Derank skrev:Jag skulle lyft frågan med BSR, menjag skulle inet ge allt för4 mycket för de där såkallade garantierna, alla trimtillverkare har ungefär samma, du kan köpa till årsvis, men när det väl händer så......

Kan du inte hosta upp 50 lax vid ett ev haveri så låt bli att chippa den. Jag har själv trimmat mer el mindre alla mina bilar under 25års tid snart och aldrig råkat ut för något relaterat till trimmfilen i sig.

Volvo har dok en förmåga numera att skriva över filen vid service oavsett, men med BSR har du ju PPCn så det är ju bara att blåsa in filen igen så länge Volvo inet gjort några ändringar i den, för då måste trimfilen patchas igen och du måste du in med bilen för det går inte att läsa ut den nya filen via OBD uttaget utan man måste ut med ECUn igen och koppla upp den.

Numera sprättas din ECU så du ska veta att man fysiskt ser att någon varit inne i ECUn på Volvo om man lyfter på torkardiket och tittar ner där ECUn ligger ( om den nu ligger där på V60 ) på XC60.

Sedan skriker många att om man chippar tappar man nybilsgar, ja officiellt gör du ju det men självklart kan du reklamera dina trasiga backvarnare el spruckna stolstyg, el trasiga ac trots att du chippat bilen. Jag har gjort massor med garantiärenden på mina bilar trots att de varit trimmade utan problem.

Tack så jätte mycket för bra information och du verkar ha bra erfarenhet samt kunnig om detta!
Jag har läst deras garantier med mera, de är som sagt luddiga då man kan skylla på att det inte är deras fel. Dom har ett trimgaranti på 2 år så skulle volvo göra uppdateringar så får jag uppdatering från bsr gratis sen kostar de runt 600 kr per år, tror jag kommer göra en optimering endå då vad jag förstår är de jätte liten procent som dår problem av just optimeringen.
Hur är det med om jag krockar bilen, går man in och kollar om bilen varit chippad?
Användarvisningsbild
av Derank
Vid en krock gör en skadereglerare en bes av fordonet, vad de i övrigt gör har jag ingen aning om. Jag har senast för 6år sedan fått en bil inlöst, den lånades ut och de krockade med den, den var trimmad men jag fick full ersättning.

Men man ska som sagt vara medveten om att vill det sig illa så står man där utan ersättning vid ett ev haveri, en krock osv.

Jag har hört talas om ett fall här i stan de senaste 10åren, det var en Subaro av något slag, en ny som de hade trimmat och körde på bana med. Ryktena säger att det blev något knas med motorn, den lämnades in, toppen/motorn revs och man konstaterade ett onormallt slitage, kunde på något sätt bevisa att motorn var trimmad och den killen blev utan ersättning. Det här är som sagt något jag bara hört, jag har persoligen inge belägg alls för att någon någonsin blivit utan ersätting vid skada el annat.

Men återigem, man ska veta att risken finns, hur mycket det sedan undersöks osv idag har jag ingen aning om.
av Ninos91
Derank skrev:Vid en krock gör en skadereglerare en bes av fordonet, vad de i övrigt gör har jag ingen aning om. Jag har senast för 6år sedan fått en bil inlöst, den lånades ut och de krockade med den, den var trimmad men jag fick full ersättning.

Men man ska som sagt vara medveten om att vill det sig illa så står man där utan ersättning vid ett ev haveri, en krock osv.

Jag har hört talas om ett fall här i stan de senaste 10åren, det var en Subaro av något slag, en ny som de hade trimmat och körde på bana med. Ryktena säger att det blev något knas med motorn, den lämnades in, toppen/motorn revs och man konstaterade ett onormallt slitage, kunde på något sätt bevisa att motorn var trimmad och den killen blev utan ersättning. Det här är som sagt något jag bara hört, jag har persoligen inge belägg alls för att någon någonsin blivit utan ersätting vid skada el annat.

Men återigem, man ska veta att risken finns, hur mycket det sedan undersöks osv idag har jag ingen aning om.
Yes jag är medveten om riskerna, är inte så att jag förväntar mig samma garantier som orginal.

Har läst att volvo inte kan se om bilen är/varit chippad om dom inte specifikt letar efter det stämmer de?

Vad rekommenderar du att lämna in bilen chippad på service eller ställa om den till orginal sedan chippa den igen efter service? Kan ju göra de med PPCn.
Användarvisningsbild
av Derank
Kan du återställa till original så är det väl inte helt fel inför service el annan åtgärd på verkstad. Jag hade min 2016 inne på service nyss med trimfilen i. Meken ser ingenting bara genom att koppla upp bilen mot Vida, inte som det är idag iaf, men om Volvo gör någar ansträngningar i framtiden för att upptäcka om bilen är trimmad kan man ju aldrig veta.

Dok så borde ju de flesta biltillverkare idag veta om att deras motorer kan vara chippade iom att det är så enkelt numera, så de borde ju lätt kunna hitta det bara de vill.
av Lövet
Jag har jobbat med försäkringsärenden (genom ett samarbete med bolaget jag var anställd på ett tag) och det finns ett par saker att tänka på.

1) Alla kunder behandlas inte lika. Är du en "bra" kund kommer man att leta mindre. Defintionen av bra är bland annat hur länge du varit kund, hur många skador du haft, hur bra du betalat dina fakturor.

2) Biltillverkarna kan ALLTID se att en bil varit trimmad. Om de letar ordentligt. Det görs dock inte alltid och verkstaden har ingen anledning att leta om inte FB själva begär det. Se punkt 1. Detta gäller alltså för maskinskadan. Nybilsgaranti där biltillverkaren själv ersätter kollas noggrannare för där får ju tillverkaren själv betala.

3) Skadereglerare gör regelbundet koll på internet kring diskussioner av bilar vad gäller trimning. Se punkt1. Använd alltså inte era riktiga namn och visa inga regnummer om ni diskuterar chiptrim på internet. Jag har själv sett hur en Garaget.org tråd användes för att neka en ägare ersättning på maskinskada. Faktum är att det var en Subaru - är det den du tänker på Derank? Vet att jag skrivit om det tidigare.

4) Ju mer original bilen ser ut desto mindre chans att någon fattar misstanke. En bil full med spoilers, dekaler och sänkningssatser kommer granskas mycket hårdare än en bil som ser helt original ut. Detsamma om bilarna "normalt" sett brukar vara otrimmade. Det är stor skillnad på hur sannolikt FB misstänker chiptrim på en BMW 335, Subaru impreza mfl än en S60 T3 som vanligen körs av "gubbar" (no offense, jag har ägt en själv) Se punkt 1 igen också.
Användarvisningsbild
av Derank
Vilken Subaru det var har jag ingen aning om, det var en bekant som har verkstad som påtalade det för mig för några år sedan då jag chippat min Kia som jag hade då och ville upplysa mig om riskerna.

Jag har inte läst någon garagetråd om det, men det kanske är samma bil det talas om.

Ska väl tillågga att jag har ett allmänt intresse i moderna bilar och chippning och hur mycket man kan kräma ur en viss motorserie osv, hur man går tillväga, skydden man måste kringgå, ja hela proceduren så att säga.

Jag väntar just nu på en modul som förhoppningsvis ska ge bilen lite mer features el nåt. Många kanske uppfattar mig som en dryg jävel som trimmar sönder mina bilar och kör skiten ur dom, men det är som sagt ett stort intresse som ligger bakom och jag är intresserad av tekniken i moderna bilar, fast jag hatar en del ochså :D

Och jag gillar att få modifiera så som jag vill ha det. Och jag är fullt medveten om riskerna med garantier och försäkringar osv, fast jag kan tycka att det är hyckleri av bla Volvo då de själva erbjuder samma sak, fast i sämre form.
av Göranson
Derank skrev: Och jag gillar att få modifiera så som jag vill ha det. Och jag är fullt medveten om riskerna med garantier och försäkringar osv, fast jag kan tycka att det är hyckleri av bla Volvo då de själva erbjuder samma sak, fast i sämre form.
Sämre form? Du sätter alltså epitetet sämre på en produkt för att den inte ger samma höga effekt, det var bland det märkligaste jag hört idag :shock: ?:-/ :roll:
Användarvisningsbild
av Derank
tjae, det är vad jag tycker. Jag har kört Polestar chippade bilar och det tilltalar mig inte då jag vet att man kan få mycket mer,
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]