Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V90_4.jpg
V90_4.jpg (185.18 KiB) Visad 1309 gånger
V90_3.jpg
V90_3.jpg (160.92 KiB) Visad 1239 gånger
V90_2.jpg
V90_2.jpg (62.2 KiB) Visad 6753 gånger
Bilagan V90_1.jpg finns inte längre
Då blev bilen hämtad idag efter 5 månaders väntan. Utan 21 tummarna då de är restade och utan polestar då det inte gick att ladda in ännu(har haft polestar i mina 3 senaste volvo). Dessa 19 tummare tänkte jag köra med vinterdäck men nu sitter det sommardäck på. Bilen då? T5:a inscription med lounge-, teknik pro- och klimatpaket, parkassist pilot, 360 kamera, BowerWilkins, tonade rutor, sportstolar m.m.

Första intrycken efter 10 körda mil. Tyst, stabil, snabb(har kört t6:a i 5år v60 och xc60) saknas lite "punch" jämfört med dessa men jag känner att den är tillräckligt snabb för mig, har ju trots allt fyllt gubbe (41år). Gillar stereon, mycket bra ljud. Sittkomfort och kvalitetskänsla också mycket bra. Det jag "oroat" mig mest för är komforten med de stora hjulen, hade helst velat att de redan satt på. Nu kommer jag kunna jämföra rakt av mot 19 tummarna. Får återkomma när jag bytt. Bilen är stor, känns flera nummer större än min xc60.

5 veckor för sent så fick jag äntligen mina 21 tummare. Haft en oro sedan oktober då jag beställde bilen att komforten skulle bli försämrad med dessa stora hjul men jag är positivt överraskad. Självklart så bullrar det mer(har akustikrutor) men är inte störande eller för mycket på något sätt. Bilen spårar inte heller vilket jag tycker är bra.
Annars är jag mycket nöjd med bilen. Tänkte optimera den men den är snabb och bra som den är så det får bli senare när jag "tröttnat" lite(lite snålhet är det också). Förbrukningen ligger mellan 0,9-1,0. Ok för en så pass stor bil. 0,69 enligt voc på en längre resa men det får man kanske ta med en nypa salt. Utrustning som jag gillar mest så här långt är så klart B&W och 360 kameran som är suverän när man parkerar och vill hålla koll på linjerna, bilen är som sagt stor. P-assistenten funkar ok men det första som hände dagen efter jag fått dom nya hjulen var att den körde in bakhjulet i en trottoarkant så att det blev ett hack.. :cry: så jag ska börja vinkla ner backspegeln på sidan när jag använder den i framtiden.
Lite seghet i menyer och ibland får man trycka flera gånger för att få igång någonting. Lyxig och bekväm. Kort sagt mycket nöjd så här långt.
//Christer
Bilagor
v90_21a.jpg
v90_21a.jpg (224.08 KiB) Visad 872 gånger
v90_21b.jpg
v90_21b.jpg (145.69 KiB) Visad 858 gånger
Senast redigerad av 1 Christerv70, redigerad totalt 0 gånger.
av Flajjan
Snygg bil!

Blir spännande att se hur du upplever bilen, jag har lite annorlunda, en CC T5 med sportstolar.

Jag har bara hunnit med 200 mil, men tycker att den drar väl mycket mer än deklarerade 0,76 - min ligger på 0,97-1,1 som snitt, då kör jag lugnt som attans ofta i ECO läget, det är betydligt lugnare än jag gjort i min tidigare xc70 som gick riktigt hårt, D5 0,82 i snitt. Körde Audi A6 3,0 tdi rätt hårt och den drog 0,76 oaktat vad..

Solarna som jag provade i en XC90 R design skulle enligt säljaren vara "samma" som sportstolarna i V90/CC det upplever jag inte. Dessa stolar känns i det närmaste som stolarna som sitter i Audi, hårda och tillbakalutade = sämre komfort för mig iaf, de gamla stolarna var bra mycket bättre för ryggen än dessa nya.

Känns lite 1968 om man behöver ha en kudde i stolen för att dom inte går att justera på ett vettigt sätt, men man kanske inte skall begära mer när man bara lägger 1/2 miljon på en vardagsbil...?
av pumpnasare
Grattis till snygg kärra

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av ansjo
Riktigt snygg kärra :-)-) !
av Christerv70
Flajjan skrev:Snygg bil!

Blir spännande att se hur du upplever bilen, jag har lite annorlunda, en CC T5 med sportstolar.

Jag har bara hunnit med 200 mil, men tycker att den drar väl mycket mer än deklarerade 0,76 - min ligger på 0,97-1,1 som snitt, då kör jag lugnt som attans ofta i ECO läget, det är betydligt lugnare än jag gjort i min tidigare xc70 som gick riktigt hårt, D5 0,82 i snitt. Körde Audi A6 3,0 tdi rätt hårt och den drog 0,76 oaktat vad..

Solarna som jag provade i en XC90 R design skulle enligt säljaren vara "samma" som sportstolarna i V90/CC det upplever jag inte. Dessa stolar känns i det närmaste som stolarna som sitter i Audi, hårda och tillbakalutade = sämre komfort för mig iaf, de gamla stolarna var bra mycket bättre för ryggen än dessa nya.

Känns lite 1968 om man behöver ha en kudde i stolen för att dom inte går att justera på ett vettigt sätt, men man kanske inte skall begära mer när man bara lägger 1/2 miljon på en vardagsbil...?
Håller med om att stolarna är hårda. Upplevde att sportstolarna i xc60:n var mjukare.
av perhall
T5 - klart mest prisvärda V90:n. GIllar bilen, låg, bred, snygg, bekväm.

Eco-läge är klart överskattat. LIte olika från bil till bil men i Audin känns det som att den har 140 hk mot att man sparar 2-3%. Kunde lika gärna köpt en motorsvag bil då...
av pianoman74
Grattis till en riktigt snygg bil
av Jacobsson
Nya 90 bilarna måste jag säga passar i silver, vågar nästan säga att det är de modellerna som kan ha färger.
Ser ganska tråkigt ut på andra bilar, enligt mig.
av kekke
snygga fälgar vad hettar dom ? kekke

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]