Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sedanen verkar död på alla marknader utom i Asien. Kombis typ V90 säljer i princip endast i Nordeuropa. Crossovers är trenden som är på väg att ta över hela marknaden.
perhall skrev:
TommyP86 skrev:Jag kan ändå göra lite skillnad på suv och suv. De här mikroskopiska suvarna (crossovers) är totalt meningslösa. En 7-sitsig xc90 kan jag förstå, vem i hela världen vill åka typ sharan eller vad dom nu heter nuförtiden.
Sharan är en buss, typ. MPV. Den köper man för att den är rymlig och ganska billig (300-320 000).

Nissan Quashqai tycker jag har ett existensberättigande som pensionärsbil. Ser ok ut, billig (190 000, typ), man sitter högt och den funkar ok. Helt opretentiös.

Men har lite svårt att se vad en Cayenne med 245 hk för 900 000 tillför över en hälften så dyr V90 T5/T6 eller A6 Allroad eller 530dT...
Nej, en mpv köper man inte.
TommyP86 skrev:
perhall skrev:
TommyP86 skrev:Jag kan ändå göra lite skillnad på suv och suv. De här mikroskopiska suvarna (crossovers) är totalt meningslösa. En 7-sitsig xc90 kan jag förstå, vem i hela världen vill åka typ sharan eller vad dom nu heter nuförtiden.
Sharan är en buss, typ. MPV. Den köper man för att den är rymlig och ganska billig (300-320 000).

Nissan Quashqai tycker jag har ett existensberättigande som pensionärsbil. Ser ok ut, billig (190 000, typ), man sitter högt och den funkar ok. Helt opretentiös.

Men har lite svårt att se vad en Cayenne med 245 hk för 900 000 tillför över en hälften så dyr V90 T5/T6 eller A6 Allroad eller 530dT...
Nej, en mpv köper man inte.
Har du många barn och ser rationellt på bilköp borde du det. Oerhört bra och praktiska bilar för ändamålet.
Men nu var det ju inte därför vi köpte bilar här ;-)
dissonans skrev:De med sämre ryggar uppskattar ofta att man kan sätta sig rakt in i en SUV, inte sätta sig neråt som man gör i en vanlig bil.
Jag är en av dom med dålig rygg, en av anledningarna till att jag väljer SUV som kommande bil.
Jag har inte dålig rygg men valde min andra SUV XC90, hade en XC60 innan. Jag gillar att sitta högre upp och jag gillar utrymme i bilen. Jag har bara 2 barn men ville ha XC90 eftersom jag tyckte att den var fin och häftig bil. Och jag kör inte skogsvägar och vet inte om jag komer köra dem heller. MEN jag kan om jag vill :D En Suv behöver inte köras på skogsvägar bara för att det är en SUV. Jag förvöntar mig inte att ni med era s90 ellwr v90 t6 t5 ska rejsa heller varje dag(spprtigare bilar) Ibland köper man en bil för att man gillar den. Jag gillar alla 90 modeller poch nya 60 modellen . Valet hamnade på XC90
sony skrev:ville ha XC90 eftersom jag tyckte att den var fin och häftig bil. Och jag kör inte skogsvägar och vet inte om jag komer köra dem heller. MEN jag kan om jag vill :D

Jag känner igen det där, det är som när man visar upp dykarklockan som klarar flera hundra meters djup för grabbarna på puben över en öl, så man kan fridyka till 500 meter om man skulle vilja :)
Handbroms

Härligt att det löser sig!

Tack , det verkar vara den ! Snyggt !

A-traktor av 2,4d?

https://www.fordonsmagasin.se/darfor-kontrollbesik[…]

1986 GLT kamdrivning

Det kan verka som om kugghjulet på vevaxeln […]