- tis 28 mar 2017, 17:31
Motortempen kan man mig veterligen tyvärr inte se i kombinationsinstrumentet på dessa bilar. Finns i den här bilgenerationen att tillgå bara om man har digitalt instrument (i ett av de tre lägen det instrumentet erbjuder). Obegripligt för mig att Volvo tagit bort möjligheten att avgöra ungefär hur varm motorn är.
Enklaste sättet att lösa problemet, förutsatt att man inte har ständigt behov av att se tempen, är att skaffa sig en ELM327-kopia (t.ex. den Vgate iCar 2 som jag själv köpt för ett par hundralappar) samt en app till smartphonen (t.ex. DashCommand eller Torque för någon hundralapp). Sedan kan man kolla av såväl tempen som diverse andra parametrar i telefonen. Man får då också det verkliga tempvärdet. Även om man har tempmätare i kombinationsinstrumentet får man numera tydligen räkna med att den bara visar temperaturen högst ungefärligt. Det finns ett rätt brett temperaturintervall där nålen står kvar på samma punkt (den punkt där den "skall" stå när motorn är varm), tydligen bara för att folk inte skall oroa sig för att temperaturen varierar en del under körning, vilket den förstås i praktiken gör.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut