Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag verkar ändå inte vara ensam att ha funderat över detta. Har nyligen kört Cayenne 2017, Touareg 2017, XC90 2016+2017 samt Q7 2017. Eftersom jag jobbar med bilföretag kör jag ofta en massa olika bilar.
Tyckte egentligen lika om alla, även om Cayennen är minst SUV:ig och coolast inredning och Q7 bekvämast men nog också klumpigast.

Redan att gå från min Allroad (2 ton) till en ny A4 (1,7 med quattro och avant?) är stor skillnad. A4 är mycket kvickare, direktare och roligare. Men också lite bullrigare och sämre komfort...

Svårt hitta en optimal bil...:)
perhall skrev:Har jag missat nåt men har hittills inte hittat nån SUV som är både bekväm och har bra väghållning...
PH
Det går över när du blir pensionär, då bryr man sig inte om väghållning för man kör så sakta, tyst är den för man är ju nästan döv, och superbekvämt är det med en hög bil så in/ur-steg är enkelt för en stel gamling.
Jag röstar för flera olika bilar! :wink:

Men samtidigt måste jag säga att om jag bara fått köra en av dem, så hade det blivit XC90:in (T8 Inscription). Jag tycker den är heelt otrolig! Tyst, komfortabel, lyxig, snabb och grymt flexibel! :-)-)

Tror knappast att någon köper en XC90 för att ha kul i svängarna! :wink: Däremot så tycker jag att körglädje skiljer beroende på biltyp. I vissa bilar är det att det går fort i kurvorna och att man känner vägen genom hela bilen. Men i XC90 är det mer att allt klaffar perfekt. Komforten, interiören, drivlinan osv. :D
Har haft de fleste volvo modeller siden 2003. (S60R, v50T5, XC7025T, XC70D5, V60T5,XC60D4,XC60D5)
Min XC60 var absolut den bedste bil, med tanke på komfort og anvendelighed. Jeg syntes de extra cm markhøjde giver bedre overblik samt man sviner ikke tøjet når man går ud og ind af bilen. Samtidigt har vi en sommarstuga hvor vi på vinteren ofte skal igennem relativt højt sne. Vi cykler MTB, hvor parkerings forhold ikke altid er de bedste.
Derfor har jeg også købt en V90CC :)
TommyP86 skrev:Jag kan ändå göra lite skillnad på suv och suv. De här mikroskopiska suvarna (crossovers) är totalt meningslösa. En 7-sitsig xc90 kan jag förstå, vem i hela världen vill åka typ sharan eller vad dom nu heter nuförtiden.
Sharan är en buss, typ. MPV. Den köper man för att den är rymlig och ganska billig (300-320 000).

Nissan Quashqai tycker jag har ett existensberättigande som pensionärsbil. Ser ok ut, billig (190 000, typ), man sitter högt och den funkar ok. Helt opretentiös.

Men har lite svårt att se vad en Cayenne med 245 hk för 900 000 tillför över en hälften så dyr V90 T5/T6 eller A6 Allroad eller 530dT...

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]

Nån som vet vilka pinnar som gör vad p&[…]

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]