Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På nåt sätt blir helheten aldrig riktigt bra i en hög bil. Har nyligen kört långt i XC90 och Q7. Audi Q7 är tyst och bekväm men jätteklumpig och det känns nästan som att man sitter på övervåningen i en tvåvåningsbuss. XC90 bullrigare och kanske lite livligare men väldigt klumpig på dåliga vägar. Kombinationen av stora hjul, luftfjädring i sports mode, friktionsdäck och kurvig väg blir inte bra.

Tycker V70:n är bekvämare och mer harmonisk. Den kostade ändå 1/3...

Har jag missat nåt men har hittills inte hittat nån SUV som är både bekväm och har bra väghållning...
PH
Till viss del kan jag hålla med.
Min förra V70 var fantastisk på vägen. Nuvarande XC90 måste man vara mer vaken när man kör.
Måste dock säga att bullrig tycker jag verkligen inte den är, tvärt om riktigt tyst men det kan bero på däcken såklart.
Jag har 19 tum nu.
Jag gick från V70 till XC60 och jag tycker XCn är betydligt smidigare att ratta både i stan och efter vägen. Dok så var det bättre komfort i V70in. jag tyckte själv att Q7 och XC90 var som pansarvagnar men XC60in är ju inte bredare än V70 och något kortare.

Men jag tror du får svårt att hitta nått som slår A6an du har på en långfärd. En SUV är ju oavsett ingen höjdare på dårliga vägar. Jag skulle aldrig ha köpt en själv om jag bodde efter nån taskig kärlskottsväg i utkanten av byn el så.

Ska tillägga att jag håller mig till 18" på XC60in
Om dessa bilar inte slår en ordinär personbil ens på de dåliga vägar de åtminstone till namnet är tänkta för, vad är då egentligen deras existensberättigande?

En hel del köper dem uppenbarligen men vad är det egentligen som drar i jämförelse med en ordinär kombi? Är det en ren utseendefråga? Eller är det den extra trygghetskänsla det kanske ger att sitta i något förhållandevis stort, högt och tungt? Vad skulle det annars vara?
Jag har lite av två körstilar..
1. Själv i arbetet, går lite snabbt och mer inspirerat, inte till bilens fördel
2. Med hela familjen i bilen 6/7 säten upptagna, mindre inspirerad körning

kör jag själv hade jag gärna velat sitta i en V70, även min XC60 var trevligare att köra snabbt själv i. Men när hela familjen är i bilen och man tuffar på i 130 med farthållare på motorväg är det absolut inget bekymmer i en XC90.
Så att jag valde den här bilen beror till 90% på antalet säten och att jag just tycker om vart Volvo är på väg.
Klart att man aldrig hade valt xc90 om man inte måste ha mer än 5 säte. Speciellt kul är den inte att köra. Xc90 är likt en buss typ s-max inget man väljer som rolig bil. Jag trodde det va xc90 jag skulle köpa när jag beställde bil men efter lite provkörningar stod valet klart att xc90 blir det inte.

Skickat från min Iphone
Hela jeep konceptet är förmodligen en modefråga som levt en bra tid nu i bilkulturen där det är lite trendigare att flå runt i ett höghus på allmän väg även om man bara färdas rakt fram på en motorväg.95% av dessa bilar ser förmodligen aldrig en lång och dålig skogsväg med t ex is och snö där hög markfrigång och fyrhjulsdrift fick hem föraren ännu en gång när flertalet parkeras i bebyggda områden med allmänt vägnät på trendiga fälgar och tillhörande sportiga däck. ?:-/

Säger du detta till en av dessa ägare däremot så haglar ofta men inte alltid som vanligt försvaret för för denna bil version i ett försök att rättfärdiga sitt eget bilval som genomtänkt på de flesta vis även om som sagt var jeepen bara rullar i stan mellan dagis, arbete och den där bra livsmedelsaffären. :D
Kamremsdrev vevaxel

Jag tror inte det skall vara någon bricka d&[…]

1986 GLT kamdrivning

Kugghjulen kan också jävlas. Hade en 24[…]

Skoj att läsa, då får förhop[…]

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]