NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SpTnC
Min 2.0D -07 kör jag med 17"... Kör ungefär 16mil motorväg tor till jobbet och jag snittar på runt 6.3 men då har jag inte resetat den på länge heller. Kört 920 mil ungefär med den på 9 veckor...
av plamek
LJN skrev:Plamek:

Då jag också har en V50 D5:a 2008 på gång så undrar jag om du gjorde ett "tidigt" oljebyte, dvs. runt 100 mil - eller vad föreslår instruktionsboken?

Inga mekaniska mankemang och automaten växlar snyggt och fint?

/Lennart
Nixpix, det har jag inte ens tänkt på... Brukar/ska man göra det?? Första servicen är på 3000 mil annars. Däremot har jag skvätt i en halvliter motorolja, motorn tog lite under inkörningen. Lådan funkar fint, men som jag skriver tidigare, den är femstegad och kopplar inte ur som en V70 när man står vid ett rödljus. Inget man tänker på efter ett tag. Har du fina vägar vart du bor så fundera på sportchassi, tyngden på motorn gör bilen lite krängigare än den 2,0D jag hade tidigare.
av LJN
Plamek:

Tack för svar, tror att intervallet 3000 mil är långt.... Hör med din lokala verkstad vad dom tycker egentligen. Hur som helst så kommer jag att byta vid runt 100 mil.

Och jag anser att det är det viktigaste av "alla" oljebyten 8) Då får man ut alla partiklar, spån, smuts mm. som en ny och "rå" motor har. Visserligen ska oljefiltret filtrera bort detta men tyvärr så är oljefilter på bilar en lågprisprodukt.
av MrS40NElectricSilver
Hej jag hade tagit 2.0D har provat en sådan den motorn var jääkligt
pigg tycker inte man ska snåla om det skiljer så lite mellan 1.6-2.0D
Man kan köra bränslesnålt med 2.0D med
detta är bara mitt tycke ha det gött alla kör försiktigt i sommar....
av LJN
- 2,0 D finns inte med alternativet automat :???:

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]