Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Lite synd egentligen att man straffar redan sålda bilar.. Att man styr nybilsföräljningen tycker jag är klokt.. men hur det slår på redan sålda bilar, dieselbilar då speciellt, är lite märkligt.
Det vore isåfall bättre att lägga höjningen på bränslet, och jobba mer för att folk ska gå över att köra redan köpta dieselbilar på t.ex HVO.
Användarvisningsbild
av Momentum
joel80 skrev:Lite synd egentligen att man straffar redan sålda bilar..
Det där har man gjort flera gånger, man trixar och ändrar på redan sålda bilar, vilket negativt påverkar andrahandsvärdet
Jag ska köpa mig en gammal Diesel Merecedes 30+ som pendlarbil
av andersuw
joel80 skrev:Lite synd egentligen att man straffar redan sålda bilar.. Att man styr nybilsföräljningen tycker jag är klokt.. men hur det slår på redan sålda bilar, dieselbilar då speciellt, är lite märkligt.
Det vore isåfall bättre att lägga höjningen på bränslet, och jobba mer för att folk ska gå över att köra redan köpta dieselbilar på t.ex HVO.
Ja det här med att snåla dieselbilar får större skattehöjning än törstigare är en lite märklig konsekvens. Av förslaget framgår dock att regeringen är medveten om den. Det underliggande motivet är att få en klarare bodelning mellan den del av skatten som handlar om koldioxidutsläppets storlek och den del som handlar om det så kallade bränsletillägget för dieselbilar som är avsett att kompensera för att energiskatten på diesel är lägre än för bensin. I tidigare formel blandades dessa ihop på ett lite olyckligt sätt.

Mer generellt tycker jag att fordonsskatten helt kunde skrotas och ersättas av höjd skatt på bränslet (beskattning efter användning och bilens törstighet snarare än efter blotta innehavet) samt en punktskatt/punktbonus (likt den bilaccis vi tidigare hade) vid själva nybilsköpet för att styra i riktning mot miljömässigt bra bilval. Vet dock inte säkert om det finns EU-regler rörande bränsleskatterna som sätter P för det.
av Mwi
Jag tror att några har missat lite, förslaget för att ändra bilskatten i Sverige i kombination med att EU skall ändra mätmetod av bilars bränsleförbrukning och utsläpp ger en ganska kraftig effekt.
Enligt organisationen Transport & Environents senaste rapport kan den verkliga förbrukningen vara 40 procent högre än den som uppmätts i test. Bilbranschen själva medger omkring 30 procent.
Hösten 2017 kommer EU att gradvis införa de mer verklighetstrogna testerna, kallade WLTP.
De ska bland annat innehålla test i verklig trafik där utsläpp av skadliga partiklar och kväveoxider kommer att mätas. Samtidigt kommer den angivna bränsleförbrukningen, och därmed utsläppen av koldioxid, stiga rejält.
Sexdubblad skatt
Tidigare nämnda Volvo V90 T5, som i dag har en fordonskatt på 1.500 kronor om året – kan med den nya skatten, i kombination med EU:s höjda förbrukningsvärde (en ökning med uppskattningsvis 30 procent till 200 gram koldioxid per kilometer), kosta drygt 10.000 kronor, en höjning med 8.500 kronor.
En något törstigare bensinbil får ännu kraftigare skattehöjning eftersom det är den del av koldioxidutsläppen som överstiger 140 gram per kilometer som beskattas hårdast med 100 kronor per gram.
Två exakt likadana bilar riskerar att få helt olika skatt beroende på mätmetoden som ligger till grund för skatten. V90 T5 som är exemplet i artikeln, att en 2017 har en skatt på 1500-2000:- men en 2018 får en skatt på kanske 10000:- det förnyar inte Sveriges bilpark.
Så alternativen om regeringen vill förnya Sveriges bilpark är att kraftigt höja skatten på äldre bilar, eller att glömma sitt nuvarande förslag.
Användarvisningsbild
av taxi
För oss som bor på landet så finns det (i västmanland i alla fall) bussersättning. Två gånger per månad får jag åka taxi in till stan på skattebetalarnas bekostnad mellan kl 09-15. Så lite hopp för landsbygden finns det!

Sen har jag fått för mig att man generellt tjänar sämre utanför storstäderna, så att boenden här är billigare är snarare en förutsättning än en orättvis skillnad som genast måste fastighetsbeskattas.

Kan man tänka sig att det blir fler avställda bilar i trafiken? Frun skulle lätt komma undan med det, då jobbresorna inte går i närheten av någon tätort...
av Mwi
andersuw skrev:Mer generellt tycker jag att fordonsskatten helt kunde skrotas och ersättas av höjd skatt på bränslet (beskattning efter användning och bilens törstighet snarare än efter blotta innehavet).
Ur rättvisesynpunkt borde skatten styras av var och när bilen används, finns det fungerande kollektivtrafik så borde det vara dyrare att använda egen bil jämfört med att använda bil där det inte finns fungerande kollektivtrafik. Tekniskt sätt är det ganska enkelt att genomföra idag, man kan samtidigt avlasta polisen och sköta hastighetsövervakningen online ??:-/
Själv tycker jag fordonsskatten är ganska rimlig, för egen del motsvarar det ca 15 öre/km med min skatt på 1700:-/år
av rid54
Sverige är beroende av att det bor folk "på landet" och verkar där. Om vi inte vårdar och utnyttjar våra naturresurser går det illa. Det går inte att driva ett land på att folk och företag i storstäderna säljer appar till varandra. En villa i Kopparberg kostar tiondelen av en i Täby - enligt principen om tillgång och efterfrågan antar jag, men den som bor i Kopparberg har väl annat än bostadskostnader som driver upp utgifterna, typ bilresor till jobbet eller så. Det är väl inte så konstigt? Livet är ju fullt av sådana "å ena sidan och å andra sidan". Skinnade blir vi ju hursom.
av andersuw
Mwi skrev:Ur rättvisesynpunkt borde skatten styras av var och när bilen används, finns det fungerande kollektivtrafik så borde det vara dyrare att använda egen bil jämfört med att använda bil där det inte finns fungerande kollektivtrafik. Tekniskt sätt är det ganska enkelt att genomföra idag, man kan samtidigt avlasta polisen och sköta hastighetsövervakningen online ??:-/
Tekniskt vet jag inte om det är så enkelt att hålla reda på var du kör. I Tyskland har man sökt införa ett sådant system för lastbilar. Vet inte hur det gått men särskilt enkelt verkar det ju inte ha varit. Verkar ju enklare att ge dem som bor i glesbygd lite transportbidrag i så fall.

För egen del kör jag minst halva min årliga körsträcka under semestern. För många av milen finns kollektivtrafik i form av flyg, tåg eller buss. Det lär dock bli problem med lastbehovet och vid ankomst till destinationen saknas ofta bra om ens någon kollektivtrafik. Hur bör jag skäligen beskattas?
Användarvisningsbild
av taxi
Vi kanske får börja med att ställa frågan: Är det en självklar rättighet för alla som vill att bosätta sig utanför storstäder? När vi flyttade ut på landet så hade vi redan två bilar, och vi såg ju på väg till visningen hur vägen såg ut och att det inte fanns några busshållplatser.
Samtidigt så skulle jag aldrig kunna tänka mig att bo i stan igen. Men eftersom jag är uppväxt i sverige så fogar jag mig såklart efter politiken och gör det bästa av det, om den dagen kommer.
av Mwi
andersuw skrev:Tekniskt vet jag inte om det är så enkelt att hålla reda på var du kör. I Tyskland har man sökt införa ett sådant system för lastbilar. Vet inte hur det gått men särskilt enkelt verkar det ju inte ha varit. Verkar ju enklare att ge dem som bor i glesbygd lite transportbidrag i så fall.
För egen del kör jag minst halva min årliga körsträcka under semestern. För många av milen finns kollektivtrafik i form av flyg, tåg eller buss. Det lär dock bli problem med lastbehovet och vid ankomst till destinationen saknas ofta bra om ens någon kollektivtrafik. Hur bör jag skäligen beskattas?
Systemet med avgifter för utländska lastbilar i Tyskland tror jag de har fått att fungera nu.
https://www.toll-collect.de/en/toll_col ... enska.html
Men trängselavgiften i Stockholm har grundtanken att det kostar extra att köra i Stockholm, för där finns en utbyggd kollektivtrafik och där styrs kostnaden efter tidpunkt och det alternativet går ju att bygga ut. Tyvärr kostar det ju nu även att passerar Stockholm på E4:an på samma sätt som när man passera Göteborg på E6:an, så att åka i nord/sydlig riktning i Sverige idag, känns lite som gamla tidens landskapstullar. När det gäller beskattningen av dig så blir det miljömässiga svaret, väldigt högt för ditt bilinnehav är till största delen för nöje och med andra ord onödigt. Översätter jag ditt bilinnehav till mitt eget och beskattar dig efter det så tycker jag dagens system är rimligt, där en liten del är fast skatt baserat på utsläpp och ålder på bilen och en stordel rörlig skatt genom bränsleskatten. Min egen semester med familjen skulle bli en upplevelse att åka kollektivt, istället för 3,5h i en fullastad V70 skulle det bli en heldag i buss med fyra jätteväskor och en hund samt några bussbyten :shock:
Det intressanta är att bilar i tätbefolkade områden har längre årlig körsträcka än bilar i glesbygd, borde egentligen vara tvärtom.
http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/s ... och-minst/
Vill man fördjupa sig i mer statistik så är detta en lämplig sida.
http://extra.lansstyrelsen.se/rus/Sv/st ... fault.aspx
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 20

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]