Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
V9097 skrev: Det är ungefär som att säga att bara för att du betalat lägre kvadratmeterpris ute på landet, kan du gott betala lite extra fastighetsskatt.
Det är redan på tapeten, svinhög fastighetsskatt på landet för man bor ju så billigt där.

Fastighetsskatt kan stärka svensk landsbygd
https://www.svd.se/oecd-fastighetsskatt ... -landsbygd
av rid54
Fastighetsskatt är ju ännu dummare än fast fordonsskatt - det är närmast omoraliskt. Skatt på försäljningsvinst och andra inkomster är väl OK, men skatt bara för att man äger en bostad (som ju de flesta måste ha i någon form) är ju bara en sorts stegvis konfiskation av privat egendom. Legaliserad stöld.
av andersuw
V9097 skrev:Det stör mig en hel del att jag som köpte en miljöbil (119-grammare) nu äger en bil som får kraftigt höjd skatt.
Ja som jag skrev tidigare tycker även jag det är en smula märkligt att förhållandevis snåla dieslar nu får större skattehöjning än törstigare. Läser man förslaget lite noggrannare ser man dock att skälet är att man på ett tydligare sätt än tidigare vill separera koldioxidbeskattningen (den del av skatten som enbart syftar till att gynna respektive missgynna bilar med låga respektive höga CO2-utsläpp) från bränsletillägget (den del av skatten som skall kompensera för det faktum att energiskatten på diesel är lägre än på bensin).
V9097 skrev:Detta bevisar återigen att man inte kan lita på politiker, ingen del av deras hjärna tycks klara av att tänka mer långsiktigt än en mandatperiod åt gången. Kan vi lita på att den som köper en plug-inhybrid idag inte får en skattesmäll om fem år?
Då föreslår jag att du kandiderar själv så att det blir lite ordning på torpet. ;-)
Användarvisningsbild
av Momentum
V9097 skrev: Kan vi lita på att den som köper en plug-inhybrid idag inte får en skattesmäll om fem år?
Du kan lita på att det blir en skattesmäll för plug-inhybrider, pengarna måste in till slukhålet
Användarvisningsbild
av joel80
Alltså så många missuppfattningar om den här nya skatten. För gamla bilar blir högsta höjningen några hundralappar! Reglerna är ju likadana som tidigare för äldre bilar, förutom att man börjar räkna från 95g istället för från 111g som det är nu. Sen är det samma 22kr per g som tidigare.

Alltså, Bilar som sålts före den 1 juli och som släpper ut mer än 111 gram får en skattehöjning på 16x22=352 kronor per år jämfört med dagens skatt.
Alltså 16g till som ska beskattas.. för 22kr per gram. Sen är det samma som tidigare..

På nya bilar kan det bli betydligt mer, de tre första åren. Där höjs summan från 22kr till 77kr kronor för CO2-värden mellan 95 och 140 gram och till 100kr över 140 gram.

Hybrider kommer fortfarande få en liten premie vid köp men den blir lägre.
Skatten kommer fortsättningsvis vara rätt låg då de flesta hybrider ligger på under 50g idag och även med en annan körcykel kommer de lätt hamna under 95g.
snepo skrev: Blir väl att väldigt få,köper ny bil i fortsättningen.
Nej, men få köper miljövidrig bil med höga utsläpp i fortsättningen, vilket är precis den effekt man vill ha.
Användarvisningsbild
av joel80
V9097 skrev:Det stör mig en hel del att jag som köpte en miljöbil (119-grammare) nu äger en bil som får kraftigt höjd skatt.
NEJ!

Du får också bara ca 350kr i höjd skatt.
Det kan inte räknas som en kraftig höjning, eller vad säger du?
Användarvisningsbild
av snepo
joel80 skrev:Alltså så många missuppfattningar om den här nya skatten. För gamla bilar blir högsta höjningen några hundralappar! Reglerna är ju likadana som tidigare för äldre bilar, förutom att man börjar räkna från 95g istället för från 111g som det är nu. Sen är det samma 22kr per g som tidigare.

Alltså, Bilar som sålts före den 1 juli och som släpper ut mer än 111 gram får en skattehöjning på 16x22=352 kronor per år jämfört med dagens skatt.
Alltså 16g till som ska beskattas.. för 22kr per gram. Sen är det samma som tidigare..

På nya bilar kan det bli betydligt mer, de tre första åren. Där höjs summan från 22kr till 77kr kronor för CO2-värden mellan 95 och 140 gram och till 100kr över 140 gram.

Hybrider kommer fortfarande få en liten premie vid köp men den blir lägre.
Skatten kommer fortsättningsvis vara rätt låg då de flesta hybrider ligger på under 50g idag och även med en annan körcykel kommer de lätt hamna under 95g.
snepo skrev: Blir väl att väldigt få,köper ny bil i fortsättningen.
Nej, men få köper miljövidrig bil med höga utsläpp i fortsättningen, vilket är precis den effekt man vill ha.
Ja och dom som jag som vill ha stor motor köper inte nytt.
av andersuw
joel80 skrev:
NEJ!

Du får också bara ca 350kr i höjd skatt.
Det kan inte räknas som en kraftig höjning, eller vad säger du?
Nej det stämmer inte om det är en diesel, vilket det är av signaturen att döma. Min V70 D4 -15 med 119 g/km får en skattehöjning på 1151 kr (2671 istället för 1520), vilket anmärkningsvärt nog är en större höjning än för dieslar som drar mer. En diesel som släpper ut 150 g/km klarar sig exempelvis undan med ca 600 kr mer i skatt.

Nu går jag själv knappast i taket för det. Det förändrar ju knappast min grundläggande kalkyl för bilköpet i någon väsentlig grad.

Sedan bör man, när man funderar över förslaget som helhet, ta i beaktande att fordonsskatten i praktiken sänkts under en följd av år helt enkelt därför att bilarna blivit snålare. Exempelvis beror den dieselboom vi upplevt i Sverige under det senaste decenniet till väldigt stor del på att det blivit ekonomiskt mycket rimligare för dem med lite mer moderata körsträckor att köra diesel i takt med att förbrukningen (särskilt den officiella) sjunkit till den grad att fordonsskatten inte längre är någon större faktor att räkna med i den driftsekonomiska kalkylen.
Användarvisningsbild
av joel80
Just ja, dieselbilarna har annan uträkning... Man slopar hur man tidigare räknat, vilket märkligt nog ger sänt skatt på dieselbilar med väldigt höga utsläpp.

skatt.jpg
skatt.jpg (160.54 KiB) Visad 436 gånger
https://uploads.disquscdn.com/images/17 ... 49414d.jpg

En dieselbil med 111g får en höjning på 1288kr om den där tabellen stämmer. Det är relativt mycket håller jag med om.
(Helt nya från Juli 2018 med 111g får högre första 2 åren.)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 20

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5