Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xc702010
Ved bruk av Vida kommer det opp kode/C200387 Steering wheel switch left modul/bus signal/message failures/missing message

Noen som kan hjelpe med hvordan dette kan ordnes.

Har sett igjennom det som er av sikringer i bilen men alle er ok. ??:-/
av andersuw
Felkoden betyder i klartext att det är fel på den digitala kommunikationen via LIN (en nätverksteknik) från vänster knappsats på ratten (farthållaren). Det är rätt svårt att avgöra exakt var felet sitter, särskilt som det i vissa fall kan bero på interferens från någon annan komponent som stör just den signal du har felkod för. Det skulle kunna vara själva knappsatsen eller dess kablage inne i ratten men kanske också kontaktrullen (den kabelrulle genom vilken signalerna från ratten förs över till resten av bilen). Men det är bara gissningar från min sida. Om du har tillgång till VIDA/DiCE finns närmare anvisningar där om hur man kan felsöka vidare med hjälp av de redskap som VIDA/DiCE tillhandahåller.
av xc702010
Har vida men har ikke brukt dette mye.Skal se om jeg kan f[ studert vida litt til for og se om jeg finner feilen.Mistenker og kabelrullen da ingen av knappene i rattet virker.Display til navigasjon kommer opp ved oppstart men dette display skrur seg ikke av igjen.
av andersuw
Om ingen av knapparna på ratten riktigt funkar ligger det nära till hands att misstänka kontaktrullen, ja. Möjligen skulle det också kunna vara någon komponent eller urhoppad kabel i ratten. Men ratten måste ju i vart fall bort först för att byta kontaktrullen och då har du ju vissa möjligheter att undersöka den saken först. Var försiktig med krockkudden bara.

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Men vad jag ville säga är egentligen att[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]