Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 i den här generationen har ju inga instegslister bak, vare sig som standard eller som tillval. Jag funderar på att sätta dit något, mer för att skydda den nakna lacken på tröskeln än för utseendets skull. Frågan är bara vad som passar.

S80 har ju i motsats till V70 instegslister även bak. Är det någon som vet om de passar även på en V70? Hur långa är de? Hur breda? Finns det någon "urfräsning" i karossen där de sitter eller är de bara ditklämda ovanpå en i övrigt slät tröskel?

I första hand tänker jag mig i så fall att köpa Inscriptionvarianten av listen med tanke på att min egen bil är en Inscription. Någon som har en bra bild på den listen? Vore även trevligt med bild på den helt vanliga instegslisten.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Jag lovar att hålla dig och andra underrättade om hur det framskrider, om det nu gör det. ;-)
Ja det är sådana saker jag funderar på. Vad jag kunde se finns det gott om utrymme mellan dörrens nederdel och den del av tröskeln där instegslisten skulle sitta. Så någon kontakt med plåten i dörren ovanför tror jag inte det blir. Men gummilisten på dörren lär ju träffa instegslisten på ett eller annat sätt och där kanske det kan bli problem av ett eller annat slag, t.ex. med vindbrus eller i värsta fall att det tar emot så mycket att det blir lite trögt att stänga.

I värsta fall kanske man får provbeställa ett par lister och provmontera dem på något sätt som inte gör dem omöjliga att återlämna. Min Volvo ÅF brukar annars inte vara omöjlig med att ta tillbaka beställda delar, särskilt inte om man spelar med öppna kort från början. Fast jag känner förstås en del av reservdelskillarna/tjejerna ganska bra vid det här laget och det hjälper kanske. ;-)
Hittade lite bilder från en ukrainare som ser ut att ha monterat de bakre listerna till S80 i sin XC70. Och han säger i vart fall inget om att det inte fungerar:

https://www.drive2.ru/l/3070358/

Samma sak här:

https://www.drive2.ru/l/4271576/

Inscriptionlisten kan möjligen se ut så här även om man aldrig riktigt kan lita på bilder i "reservdelskataloger". Artikelnumret är i vart fall det rätta:

http://parts.volvocarssavannah.com/p/Vo ... 33522.html
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Ja de är inte billiga men det hade jag heller inte väntat mig. ;-) Skall avvakta lite och se om någon annan här har något klokt att tillföra. Men om det inte verkar vara något omöjligt projekt skall jag höra mig för om det är möjligt att göra en liten provbeställning hos min Volvo ÅF.

Ytterligare en bild på Inscriptionlisten här, gissningsvis helt äkta:

http://minkara.carview.co.jp/userid/159 ... parts.aspx

I det här fallet verkar S80-listerna ha monterats i en S60 istället för en V70.

Att döma av det inlägg på det ryska forumet som du länkade till är ett litet problem i sammanhanget att listerna (i alla fall de "vanliga" med Volvo-loggan) inte är helt släta på undersidan. Det gör inte så mycket om de kan monteras med tjock dubbelhäftande tejp i den fördjupning i tröskeln som troligen finns på S80 men kan ställa till med lite problem om den fördjupningen saknas. Om jag fattat den ryska texten rätt löste han problemet genom att ta bort den förmonterade tejpen och sätta dit ny precis i kanterna på listen så att det åtminstone inte blev en glipa. I det japanska inlägg jag länkar till ovan verkar istället lite skumplast av något slag ha monterats för att fylla ut tomrummet. Vissa sådana hinder får man alltså kanske räkna med. Men de verkar ju inte vara direkt oöverkomliga.
Många lister på en bil är ju helt eller huvudsakligen för syns skull, däribland även instegslister. Men de fyller också en funktion genom att förhindra att själva trösklarna repas, möjligen till priset av att själva bli repade istället. Det var faktiskt i detta fall den funktionen som först fick mig att fundera över att sätta dit dem. Av tidigare trådar i ämnet att döma är jag inte den förste att tänka den tanken. Däremot har jag så här långt inte sett några allvarligare försök att implementera det hela. ;-)
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]