Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
rid54 skrev:Fast fordonsskatt är en fånig grej, IMHO. Om en normalbilist kör upp 2000 liter bränsle per år, så betalas det väl in runt 10:- per liter till statskassan, dvs runt 20.000:-. Om nu staten vill ha in några tusenlappar extra per bil, så kunde man ju helt enkelt höja bränslepriset med ett par spänn. Det ger dessutom ett incitament att köra mindre och att välja mindre bilar, men den som viil ha en lite större vagn inte ska bli bestraffad för bara innehavet (vilket är det jag tycker är fånigt), det är ju först när bilen körs som den variabla miljöpåverkan sker. Påverkan från tillverkningen är ju redan skedd, och den är dessutom inte definierad så att den går att avgöra om den är större för vissa bilar.
Du förstår inte, det handlar inte om miljöpåverkan, det handlar om att dra in mera till "ladorna" (som är tomma), på det här sättet skaffar man sig en skattebas som är fast, innehavet av bilen skattas, inte hur mycket du använder den=fasta pengar in till Magdalena
av andersuw
rid54 skrev:Fast fordonsskatt är en fånig grej, IMHO. Om en normalbilist kör upp 2000 liter bränsle per år, så betalas det väl in runt 10:- per liter till statskassan, dvs runt 20.000:-. Om nu staten vill ha in några tusenlappar extra per bil, så kunde man ju helt enkelt höja bränslepriset med ett par spänn. Det ger dessutom ett incitament att köra mindre och att välja mindre bilar, men den som viil ha en lite större vagn inte ska bli bestraffad för bara innehavet (vilket är det jag tycker är fånigt), det är ju först när bilen körs som den variabla miljöpåverkan sker. Påverkan från tillverkningen är ju redan skedd, och den är dessutom inte definierad så att den går att avgöra om den är större för vissa bilar.
Jag har tänkt samma tanke. Varför skall man beskatta själva bilinnehavet istället för användningen? Som du påpekar vore det bättre att ta in motsvarande pengar via bränsleskatten. Om bränsleskatten inte räcker för att folk skall välja maximalt miljöriktigt vid nybilsköp kan man lösa det med en särskild engångsskatt och/eller engångsbonus som utfaller just vid själva nybilsköpet. Vi hade ju en punktskatt vid nybilsköp (bilaccis) fram till omkring år 2000 och någonting sådant i kombination med bränsleskatt är så vitt jag kan se en bättre lösning än fordonsskatten som således borde slopas.
av volvoc70cab
Varför ska en bilist som kör 500-1000 mil om året betala samma skatt som en som kör 3000 eller mer om året. Lägg skatten vid pumpen för större rättvisa :
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, att betala för hur mycket man faktiskt nytjar bilen låter ju mycket mer logiskt... Men dom har säkert räknat på det och kommit fram till "nej, då får vi inte in lika mycket pengar! så det går inte!", utan då skulle dom behöva öka bränslet till typ 30-40kr/l - vilket folket aldrig skulle gå med på även om bilskatten skulle försvinna helt.
Användarvisningsbild
av mikethebik
Lucif3r skrev:Ja, att betala för hur mycket man faktiskt nytjar bilen låter ju mycket mer logiskt... Men dom har säkert räknat på det och kommit fram till "nej, då får vi inte in lika mycket pengar! så det går inte!", utan då skulle dom behöva öka bränslet till typ 30-40kr/l - vilket folket aldrig skulle gå med på även om bilskatten skulle försvinna helt.

Hm, verkar tyvärr som att "folket" accepterar alla tokerier av olika slag ändå...

Mike
Användarvisningsbild
av Variosboy
En gissning om varför systemet ser ut som det gör är att bränslepriserna i Sverige inte ska skilja sig för mycket mot priserna i länderna runt omkring.

En större skillnad i pris skulle troligen orsaka problem med smuggling tex..
av andersuw
Lucif3r skrev:Ja, att betala för hur mycket man faktiskt nytjar bilen låter ju mycket mer logiskt... Men dom har säkert räknat på det och kommit fram till "nej, då får vi inte in lika mycket pengar! så det går inte!", utan då skulle dom behöva öka bränslet till typ 30-40kr/l - vilket folket aldrig skulle gå med på även om bilskatten skulle försvinna helt.
Nej det skulle säkert räcka med på sin höjd ett par kronors påslag per liter för att ta in samma pengar som fordonsskatten i nuläget ger. Ett sådant påslag tror jag knappast skulle ge upphov till några problem med smuggling heller. Vi har tidigare haft bränsleprisskillnader i den storleksordningen i förhållande till exempelvis Tyskland och tankbilar är ju rätt lätta att se när de passerar gränsen. Däremot vet jag inte om det finns några EU-regler som begränsar vad vi kan göra med storleken på våra bränsleskatter.

Sedan finns förstås också möjligheten att helt eller delvis ersätta fordonsskatten med en punktskatt som bara tas ut vid själva nybilsköpet, såsom den bilaccis vi tidigare hade.
av Mwi
volvoc70cab skrev:Varför ska en bilist som kör 500-1000 mil om året betala samma skatt som en som kör 3000 eller mer om året. Lägg skatten vid pumpen för större rättvisa :
Ja det blir rättvist för oss alla som bor så vi kan gå, cykla eller åka kollektivt dit vi ska utan att behöva använda bilen. Värre blir det för alla som bor där det inte är lönsamt att köra kollektivtrafik, ännu värre blir det om man har barn som har fritidsaktiveter och bor så för jobbresor får man ju lite avdrag för.
Ett alternativ kan ju vara differentierad bilskatt efter adress, alternativt införa trängselavgift överallt utom i glesbygden då kan ju ingen skenskriva bilen på någon släkting i glesbygden.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Är det nån som kan räkna ut vad exempelvis min v60 t5 med 144g jmf med v60 polestar -15 237g. Vilken formel ska jag använda? Texterna om detta är så luddiga att det förundrar mej om ens skaparna själv klarar att hänga med.
av rid54
Fullståndig rättvisa är en utopi. Lite generaliserande kan man väl säga, att de som bor utanför storstadsområdena riskerar att få köra mer än de som kan (skulle kunna) åka kollektivt. Men att leva utanför dessa storstadsområden kan ofta vara mindre kostsamt på andra sätt, lite lägre boendekostnad kanske är rimligt att tänka sig. Om räntan klättrar ett par procent lär det bli ännu tydligare...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 20
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]