- sön 26 mar 2017, 16:47
Mikeys skrev:KrilleW skrev:
Nej, att du inte förstår är rätt tydligt med tanke på dina resonemang. Med betydligt färre så syftar jag på barnfamiljer som inte har någon möjlighet att köra VW Polo eller Ford Fiesta. I kombination med detta så bor många barnfamiljer på landsbygden och i värsta fall behöver två bilar. Så nej, det är inte bara de som köper stora SUV:ar som drabbas. T.ex Volvo V90 T5, skulle med förslaget bli 5000kr dyrare i årsskatt. För många så är 5000kr dyrare skatt om året mycket pengar.
Fast är man en barnfamilj med ansträngd ekonomi springer man kanske inte runt och köper 2st fabriksnya V90 med bensinmotorer på 254 hästkrafter och fyrhjulsdrift. Det är bara att kika på V90 D4 i stället så blir skattehöjningen ca 2470:- per år endast under de första 3 åren. Totalt en merkostnad på 7400 under 3 år således, vilket i relation till bilens kostnad inte ens uppgår till en femtedel av prutmånen som man har på en genomsnittlig V90. Och tittar man på exempelvis V60 blir skillnaden ännu mindre. Allt hänger helt enkelt på hur man tittar på saken, och jag har väldigt svårt att se hur detta förslag (som f.ö knappast kommer att röstas igenom i sin helhet, det är trots allt bara en utgångspunkt) är den stora samhällsekonomiska katastrof som kommer att sänka hela landet som många verkar vilja måla upp det som.
Jag har inte påstått att man köper just två fabriksnya V90 bara för att behovet av två bilar finns. Jag har inte heller påstått att man för den delen behöver ha speciellt ansträngd ekonomi. Det jag påstår är att det drabbar majoriteten av folket, speciellt de som behöver en familjebil och inte har ekonomi nog att betala minst 100k extra för att få en hybrid motsvarande. DU däremot påstår att de enda som drabbas av det här är de som väljer en stor SUV med diesel, vilket är helt fel. Kollar man nybilsregistreringen som den ser ut i Sverige just nu så skulle 9 av 10 bilar drabbas av förhöjd skatt. Marknaden speglar behov och ekonomiska förutsättningar. Det är klart som tusan att fler personer skulle välja miljövettiga alternativ om det vore så att det var ekonomiskt försvarbart att göra det. Om de vill att vi ska köpa miljöbilar istället så får de väl se till att göra det till ett vettigt val, precis som i Norge.
V90 T5 är för övrigt inte fyrhjulsdriven för din kännedom.
XC60 D4 AWD Classic Summum, Klimatpaket VOC, Lastpaket, Teknikpaket PRO, Onyx black, Polestar, Läderstol Sport, m-grå innertak, Titania 20", Vinterhjul 18" LEDA, Stylekit silver, stänkskydd f+b, stötfångarskydd bak, Spegelkåpor silver