Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Cox
Derank skrev:Jag tycker alla gnällspikar kan flytta till mogadish el nåt annat uland där de slipper betala skatt...........
Antar att du är sosse eller än värre politiker

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
av KrilleW
Mikeys skrev:Jag förstår inte vad du menar med att betydligt färre har råd att köpa bil. De allra flesta billiga småbilar (oavsett drivmedel) ligger redan på sådana nivåer idag som i princip skulle bli skattefria, så om något skulle det väl nästan bli billigare att äga en bil. Och begagnade bilar ligger kvar på samma skatter som idag, så de enda som egentligen drabbas i någon större utsträckning är de som köper större dieseldrivna SUVar. Men även där blir ju 4000:- extra per år inte mycket på en bil som tappar 150000:- i värde per år. Eller menar du att allt under typ en XC90 D5 inte är "bil"?

Nej, att du inte förstår är rätt tydligt med tanke på dina resonemang. Med betydligt färre så syftar jag på barnfamiljer som inte har någon möjlighet att köra VW Polo eller Ford Fiesta. I kombination med detta så bor många barnfamiljer på landsbygden och i värsta fall behöver två bilar. Så nej, det är inte bara de som köper stora SUV:ar som drabbas. T.ex Volvo V90 T5, skulle med förslaget bli 5000kr dyrare i årsskatt. För många så är 5000kr dyrare skatt om året mycket pengar.
av Mikeys
KrilleW skrev: Nej, att du inte förstår är rätt tydligt med tanke på dina resonemang. Med betydligt färre så syftar jag på barnfamiljer som inte har någon möjlighet att köra VW Polo eller Ford Fiesta. I kombination med detta så bor många barnfamiljer på landsbygden och i värsta fall behöver två bilar. Så nej, det är inte bara de som köper stora SUV:ar som drabbas. T.ex Volvo V90 T5, skulle med förslaget bli 5000kr dyrare i årsskatt. För många så är 5000kr dyrare skatt om året mycket pengar.
Fast är man en barnfamilj med ansträngd ekonomi springer man kanske inte runt och köper 2st fabriksnya V90 med bensinmotorer på 254 hästkrafter och fyrhjulsdrift. Det är bara att kika på V90 D4 i stället så blir skattehöjningen ca 2470:- per år endast under de första 3 åren. Totalt en merkostnad på 7400 under 3 år således, vilket i relation till bilens kostnad inte ens uppgår till en femtedel av prutmånen som man har på en genomsnittlig V90. Och tittar man på exempelvis V60 blir skillnaden ännu mindre. Allt hänger helt enkelt på hur man tittar på saken, och jag har väldigt svårt att se hur detta förslag (som f.ö knappast kommer att röstas igenom i sin helhet, det är trots allt bara en utgångspunkt) är den stora samhällsekonomiska katastrof som kommer att sänka hela landet som många verkar vilja måla upp det som.
av valln
KrilleW skrev: ... T.ex Volvo V90 T5, skulle med förslaget bli 5000kr dyrare i årsskatt. För många så är 5000kr dyrare skatt om året mycket pengar.
Nyfiken på hur har du räknat?
Var det skillnad i skatt på nya bensin eller dieselbilar?
av KrilleW
Mikeys skrev:
KrilleW skrev: Nej, att du inte förstår är rätt tydligt med tanke på dina resonemang. Med betydligt färre så syftar jag på barnfamiljer som inte har någon möjlighet att köra VW Polo eller Ford Fiesta. I kombination med detta så bor många barnfamiljer på landsbygden och i värsta fall behöver två bilar. Så nej, det är inte bara de som köper stora SUV:ar som drabbas. T.ex Volvo V90 T5, skulle med förslaget bli 5000kr dyrare i årsskatt. För många så är 5000kr dyrare skatt om året mycket pengar.
Fast är man en barnfamilj med ansträngd ekonomi springer man kanske inte runt och köper 2st fabriksnya V90 med bensinmotorer på 254 hästkrafter och fyrhjulsdrift. Det är bara att kika på V90 D4 i stället så blir skattehöjningen ca 2470:- per år endast under de första 3 åren. Totalt en merkostnad på 7400 under 3 år således, vilket i relation till bilens kostnad inte ens uppgår till en femtedel av prutmånen som man har på en genomsnittlig V90. Och tittar man på exempelvis V60 blir skillnaden ännu mindre. Allt hänger helt enkelt på hur man tittar på saken, och jag har väldigt svårt att se hur detta förslag (som f.ö knappast kommer att röstas igenom i sin helhet, det är trots allt bara en utgångspunkt) är den stora samhällsekonomiska katastrof som kommer att sänka hela landet som många verkar vilja måla upp det som.

Jag har inte påstått att man köper just två fabriksnya V90 bara för att behovet av två bilar finns. Jag har inte heller påstått att man för den delen behöver ha speciellt ansträngd ekonomi. Det jag påstår är att det drabbar majoriteten av folket, speciellt de som behöver en familjebil och inte har ekonomi nog att betala minst 100k extra för att få en hybrid motsvarande. DU däremot påstår att de enda som drabbas av det här är de som väljer en stor SUV med diesel, vilket är helt fel. Kollar man nybilsregistreringen som den ser ut i Sverige just nu så skulle 9 av 10 bilar drabbas av förhöjd skatt. Marknaden speglar behov och ekonomiska förutsättningar. Det är klart som tusan att fler personer skulle välja miljövettiga alternativ om det vore så att det var ekonomiskt försvarbart att göra det. Om de vill att vi ska köpa miljöbilar istället så får de väl se till att göra det till ett vettigt val, precis som i Norge.

V90 T5 är för övrigt inte fyrhjulsdriven för din kännedom.
Användarvisningsbild
av 800serien
Derank skrev:Jag tycker alla gnällspikar kan flytta till mogadish el nåt annat uland där de slipper betala skatt...........
Det finns folk till allt, där bevisade du det...

Varför ska vi flytta till ett U-land när vi snart ser ut att bo i ett själva?

Hm, man kan undra var våra fordonsskatter hamnar... För de verkar inte gå till vägunderhållet iaf... :???:
Senast redigerad av 1 800serien, redigerad totalt 0 gånger.
av KrilleW
valln skrev:
KrilleW skrev: ... T.ex Volvo V90 T5, skulle med förslaget bli 5000kr dyrare i årsskatt. För många så är 5000kr dyrare skatt om året mycket pengar.
Nyfiken på hur har du räknat?
Var det skillnad i skatt på nya bensin eller dieselbilar?
"En Volvo V90 T5 släpper ut 154 gram per kilometer. I dag har den en fordonsskatt som uppgår till 1 306 kronor per år. Med regeringens nya förslag extrabeskattas samma bil med 3 465 kronor (77 kr/g mellan 95 och 141 g/km) plus 1 400 kronor (100 kr/g över 140 g/km) plus 360 kronor i grundbelopp. Det betyder att en V90 T5 AWD kommer att gå från en fordonsskatt på 1 306 kronor per år till 6 351 kronor per år. En höjning med 386 procent."

http://teknikensvarld.se/chockhojd-skat ... ar-437498/
Användarvisningsbild
av Momentum
Mikeys skrev: Och begagnade bilar ligger kvar på samma skatter som idag
Ja det är den blåsningen många går på, men då förstår man inte hur hungriga man är på att fylla på ladorna

Malus-delen omfattar nya lätta fordon som har utsläpp över 95 gram koldioxid per kilometer. Trots att det föreslagna systemet är självfinansierat i nybilsförsäljningen, förordas ytterligare cirka 1,5 miljarder kronor i form av höjda skatter för redan existerande bilar. Det kan läggas till de 60 miljarder kronor skatt som bilägarna redan betalar årligen.

https://www.motormannen.se/nyheter/nyhe ... ilisterna/
av rid54
Fast fordonsskatt är en fånig grej, IMHO. Om en normalbilist kör upp 2000 liter bränsle per år, så betalas det väl in runt 10:- per liter till statskassan, dvs runt 20.000:-. Om nu staten vill ha in några tusenlappar extra per bil, så kunde man ju helt enkelt höja bränslepriset med ett par spänn. Det ger dessutom ett incitament att köra mindre och att välja mindre bilar, men den som viil ha en lite större vagn inte ska bli bestraffad för bara innehavet (vilket är det jag tycker är fånigt), det är ju först när bilen körs som den variabla miljöpåverkan sker. Påverkan från tillverkningen är ju redan skedd, och den är dessutom inte definierad så att den går att avgöra om den är större för vissa bilar.
Användarvisningsbild
av mikethebik
Riksdag och regering skall överhuvudtaget inte sitta i Stockholm eller annan storstad med bra kommunikationer.
De skall åtminstone halva året ha sitt säte i en liten landsbygdskommun någonstans mitt i Sverige, ex Strömsund.
Ingen fri taxi, inga fria tåg eller flygresor, utlämnade åt sig själva att från sin icke subventionerade bostad ta sig till sin plats i riksdag eller regering, precis som de flesta andra (över) beskattade svenskar gör.
kanske annat ljud i skällan då?

Mike
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken