- sön 26 mar 2017, 10:21

Jo, jag kan hålla med om att skatten borde höjas på äldre bilar också men det är nog en het politisk potatis. Ska förövrigt sätta mig in i denna fråga lite mer. Jag hörde ett program i P1 om just detta med miljömål och då om att förmå bilparken till att mer köra på blandbränsle. Så en förändring måste ske hos oljebolagen till att börja tillverka 'citydiesel" och vad det nu kan vara till bensinare. Diet är ju en bra sak för jag tror inte man bara kan slänga sina bilar utan man får utgå ifrån att dessa blir kvar.
Ja, det kanske är så att jag har det bra ställt som kan äga min bil och inte bryr mig så om höjd skatt men jag är högst normalinkomsttagare men prioriterar friheten med bra bil och bor enklare och helt enkelt reser på bilsemester för mina pengar.
Mwi skrev:Det var skillnad på inägg och nu fick jag lite att tänka på, annat än flashbacks på en förvirrad ex-politiker.Robbi skrev:Vilket tramsigt uttalande. Kanske dags att diskutera bilar och inte slänga politiska plattityder. Dessutom sitter inte Romson kvar så vi kan nog strunta i hennes åsikter.1. Skatt är en politisk fråga inte en bil fråga, och ämnet är skatten på nya bilar höjs rejält.
Sedan har nog ingen av oss som äger en bil i denna tråd några problem med att betala skatten för då skulle vi inte äga bilarna. För min del får de gärna höja skatten som ett led i ett ansvarsfullt arbete för bättre miljö.
2. Jag har råd att betala skatt, men jag vill inte betala högre skatt för att vissa partier använder mina pengar för att köpa röster hos bidragstagare.
3. Höjd skatt på nya bilar förbättrar inte miljön, höjd skatt på äldre bilar förbättrar miljön men det drabbar bidragstagarna.
4. Vad vi väljer för mat att äta påverkar miljön mer än om vi går eller åker bil till mataffären.
Så detta förslag har inget med att förbättra miljön att göra, det är bara ren populism.
För min egen del så kan man sänka all skatt kraftigt/avskaffa, och så får man själv disponera sina pengar.
Ps. det är inte så många som äger sina nya bilar idag, de flesta nya Volvo är tjänstebilar så du tillhör en minoritet som äger din nya Volvo.

Jo, jag kan hålla med om att skatten borde höjas på äldre bilar också men det är nog en het politisk potatis. Ska förövrigt sätta mig in i denna fråga lite mer. Jag hörde ett program i P1 om just detta med miljömål och då om att förmå bilparken till att mer köra på blandbränsle. Så en förändring måste ske hos oljebolagen till att börja tillverka 'citydiesel" och vad det nu kan vara till bensinare. Diet är ju en bra sak för jag tror inte man bara kan slänga sina bilar utan man får utgå ifrån att dessa blir kvar.
Ja, det kanske är så att jag har det bra ställt som kan äga min bil och inte bryr mig så om höjd skatt men jag är högst normalinkomsttagare men prioriterar friheten med bra bil och bor enklare och helt enkelt reser på bilsemester för mina pengar.