Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej

Upptäckte idag att det är dags för nya belägg och därmed också skivor fram på min bil. Visste att det skulle komma ganska snart men var typ 2mm slitageyta kvar. Enligt Volvo är det 16" bromsar jag har, vad innebär det i storlek på skivor och belägg ?

Är det dessa jag ska ha?
Skivor: http://www.mister-auto.se/sv/bromsskiva ... 27.11.html
Belägg: http://www.mister-auto.se/sv/bromsbelag ... 4!077.html

/M
av mortimer
Ingen som har bytt och har koll på dimensionerna ?
av mortimer
Att det är 16" vet jag, men 16" blir ju inte 300mm utan strax över 400mm. Mäta är inte så förbaskat enkelt utan ett riktigt stort skjutmått, vilket jag inte har. Frågan var vad 16" bromsar motsvarar i bromsvärlden.
Så utifrån givna förutsättningar, så är det rätt skivor och belägg ?
Kolven i resp. ok, ska den enbart pressas tillbaka eller även skruvas samtidigt med specialverktyg ?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Beläggen finns i flera 300mm varianter (v70-v60-v50 typ) så där ska du vara lite uppmärksam. Slår du på ditt chassinummer i vida, tar artikelnumret på beläggen och söker på mister-auto så får du till 100% rätt.
av least
Det är inte svårt att byta skivor och belägg, men se till att ha rätt verktyg hemma innan du börjar. Du kommer även att behöva rostlösare och en mindre handslägga. Se till att skrapa bort rost och smuts från alla skruvhuvuden innan du börjar att kämpa loss dem. Gör du inte detta är risken stor att du råkar rund-dra ett skruvhuvud.

Om du beställer icke-orginal skivor kommer du behöva komplettera med nya flänsskruvar. De följer endast med om du köper från Volvo.

Hade likadant problem på vår 2010 2.4 […]

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]