Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
troubleshooter skrev:Har egentligen inget problem med Adblue som tillsats, men tycker att de ska göra tanken stor nog så att det är räcker att verkstaden fyller på vid varje servicetillfälle så att jag inte behöver tänka på det. Det var något som fanns med som en punkt när jag tittade/beställde bil, hade i och för sig inte varit någon dealbreaker i sig men skönt att Volvo inte använt sig av det ännu, då tar det några år innan jag behöver råka ut för det 8)
Med tanke på vad verkstaden tar för att fylla på AdBlue så vill du nog fylla på det själv och inte vid service.
av troubleshooter
Jag förutsätter att om man löser det på verkstan så kommer de få det leverans till tank eller fat, att en verkstad skulle hålla på med 1 liters flaskor är hål i huvudet, skulle till och med kalla det oseriöst. Olja fylls inte på från vare sig 1 eller 5 liters vid oljebyte.
av Gorban
troubleshooter skrev:Jag förutsätter att om man löser det på verkstan så kommer de få det leverans till tank eller fat, att en verkstad skulle hålla på med 1 liters flaskor är hål i huvudet, skulle till och med kalla det oseriöst. Olja fylls inte på från vare sig 1 eller 5 liters vid oljebyte.
Som jag skrev längre upp i tråden så hällde i alla fall BMW i AdBlue från enlitersflaskor och tog betalt efter det. Jag håller med om att det är oseriöst.
av valln
Om man kollar på olika kemikalier så brukar förpackningar på 4-5 liter ligga riktigt bra till ekonomiskt. Förmodligen för att dessa går riktigt bra att stapla på en sj-pall.
För flera år sedan försökte Volvos mackar erbjuda spolarvätska från pump, men det blev bara dyrt och mig veterligen lades försöket ner.
av Gorban
valln skrev:Om man kollar på olika kemikalier så brukar förpackningar på 4-5 liter ligga riktigt bra till ekonomiskt. Förmodligen för att dessa går riktigt bra att stapla på en sj-pall.
För flera år sedan försökte Volvos mackar erbjuda spolarvätska från pump, men det blev bara dyrt och mig veterligen lades försöket ner.
Alla Circle K (Statoil) har spolarvätska på pump. Priset är ungefär som att köpa deras färdigblandad spolarvätska på flaska. Själv försöker jag köpa fyrlitersdunkar med koncentrerad spolarvätska på stormarknaden för att få bättre pris.
av Elektrikern84
perhall skrev:
paso skrev:Finns numera på pumpar anpassade till personbilar på vissa Cirkle k och OKQ8, kanske även på andra stället. Sist jag fyllde i Audi A4 kostade det 6,95 kr/ litern. Åtgång strax under litern per 1000 km för en 3,0 V6.
Är du säker på Cirkle K? För några veckor sen gjorde jag nämligen en räd och ringde runt till alla som var angivna med AdBlue på sträckan Stockholm-Jönköping. Men ingen hade det, jag både ringde och var inne och pratade. Bara till lastbilar. Sen ringde jag HQ och de sa att det inte finns några... än...
PH
Finns på SÅIFA i Kallhäll. Är lastbilspumpar men AdBlue Pumpen där fubkar på Personbilar och det kostar 6:95kr per liter. Tankar i min Passat nu och kan inte förstå varför VEA / SPA serien INTE har AdVlue redan. Super för miljön och AdBlue ämnet är miljövänligt.
Additivet AdBlue behövs för att minska mängden kväveoxider i avgaserna och det kommer tyvärr att vara helt nödvändigt för att en dieselmotor ska klara framtida avgaskrav. I varje fall med den teknik som är känd idag.

Först ut i Volvoflottan att få denna teknik är XC90 D5. Påfyllningen placeras bakom tankluckan och kommer därför att vara lätt att komma åt. Inget spill i bilen. En normalbilist kommer att behöva fylla på AdBlue någon eller några gånger per år. Inget stort problem således.

Henry
av plamek
Ytterligare ett system som kan krångla, dra ner motoreffekten och ge en massa felkoder.
Angående påfyllningen, det blir väl likadant som med spolarvätskan (men mycket dyrare) som man alltid får betala för på servicen.
"Det ingår i Volvo-service" får jag till svar även om min spolarvätsketank är bräddfylld när jag lämnar in bilen...

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]

230fk går snålt

En liten tanke jag har är om min turbo lä[…]

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]