Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yuphin
Har börjat få varningen låg batterinivå ganska ofta nu. Ibland bara några minuter efter att jag stängt av motorn. Kan det vara fel på batteriet? Är det bara att köpa nytt eller går det att ladda och behålla batteriet ett tag till. Tror problemet började när jag inte använder bilen lika ofta. Nu kör jag bara på helgerna.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
av Exyzäta
Ett minst fem år gammalt batteri som dessutom bara får sporadisk laddning tappar effekt. Mät batteriet med en voltmeter i viloläge utan att ha provat starta den. Mät sedan när motorn går för att se hur mycket batteriet får från generatorn. Prova sedan att ladda batteriet med en laddare över natten. Det kan ge konstgjord andning ett tag framåt, men troligen är det dags för ett byte.
av yuphin
Dum fråga men hur mäter man med voltmeter? Dvs hur kopplar man och vilka värden ska man förvänta sig?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
av agh39
Självklart har du en låg spänning då du har startproblem så att mäta batteriet ger inte mycket info.
Vilospänning är att batteriet ska vara utan någon belastning i minst en timme vilket är svårt då du inte kan öppna dörren ens en gång eller stänga av larmet eftersom det då är aktivt.

Att mäta vilospänning gör helst med ett batteri som har laddats och frånkopplats alla laster, även då är denna metod inte tillförlitlig.
En bättre metod är att mäta batteriet då det är laddat under last med en speciell provare eller med tex. Ctek:s Battery analyzer som mäter utan att belasta batteriet.

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]