Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joelf
Efter 19t mil i xc70 d4 14 var det dags för nytt, jag har aldrig tyckt de varit besvärligt mjuka utan uppskattat det då jag åker mycket dålig väg, blivit lite nervös när man läst en del här som skriver att CC är hård. Nu har jag avverkat "några"mil och måste säga att jag gillar den, gick att åka riktigt fort på dålig väg utan att de gnällde från baksätet. Xcn kunde göra riktigt djupa urfjädringar ibland som fick baksätesåkarna att bli åksjuka, men det blev aldrig stötigt. Men cc bara rann över utan rörelser eller stötighet, väldigt imponerande. Även dålig grusväg avhandlades med bravur. Tror dock folk upplever dem lite stötigare när man åker långsamt i stadstrafik, för de bilen pratar mer. Men ingen här har väl köpt en cc för att åka i stadstrafik? ;-). Lite andra synpunkter bagaget är lite svårlastat men det går. Förbrukningen verkar vara en dl mindre. trevligt! Oerhört mysig bil, jag är 180 hade jag varit längre hade jag nog saknat förlängning av dynor.
Senast redigerad av 1 joelf, redigerad totalt 0 gånger.
av AndS
SBergdahl skrev:En överväldigande majoritet av alla XC-bilar köps nog för stadstrafik :wink:
Det är väl det som är lite synd, det finns en V90 och en V90CC. Så köper man en V90CC och sedan klagar på den i stadstrafik för det är där man kör mestadels har man valt fel bil. Skulle man vilja ha bättre framkomlighet finns även V90AWD. Det finna flera modeller och väljer man bara efter utseende och det inte passar var och hur man kör är det faktiskt inget fel på bilen utan på vilken bil jag valt.

Har nu rullat 200 mil i vår CC och en sak jag upptäckte igår är att när man kör med ACC på mindre väg, i detta fallet bra 70-väg, med backar/kurvor så känner den av sidokrafterna och minskar gaspådraget i vissa kurvor. I den tidigare V70 med vanlig farthållare höll bara hastigheten så där blev det ibland helt fel gaspådrag ibland och lite svajigt. Är den funktionen ny på XC/V90 eller kom den i samband med ACC, finns den i V70/V60 med ACC?
Testade den sedan på mindre/sämre 70-väg men där hinner den inte reagera. Men totalt sett det var det en riktigt positiv nyhet för mig som nästan alltid kör med farthållare.
Användarvisningsbild
av svergie2
AndS skrev:
SBergdahl skrev:En överväldigande majoritet av alla XC-bilar köps nog för stadstrafik :wink:
Det är väl det som är lite synd, det finns en V90 och en V90CC. Så köper man en V90CC och sedan klagar på den i stadstrafik för det är där man kör mestadels har man valt fel bil. Skulle man vilja ha bättre framkomlighet finns även V90AWD. Det finna flera modeller och väljer man bara efter utseende och det inte passar var och hur man kör är det faktiskt inget fel på bilen utan på vilken bil jag valt.

Har nu rullat 200 mil i vår CC och en sak jag upptäckte igår är att när man kör med ACC på mindre väg, i detta fallet bra 70-väg, med backar/kurvor så känner den av sidokrafterna och minskar gaspådraget i vissa kurvor. I den tidigare V70 med vanlig farthållare höll bara hastigheten så där blev det ibland helt fel gaspådrag ibland och lite svajigt. Är den funktionen ny på XC/V90 eller kom den i samband med ACC, finns den i V70/V60 med ACC?
Testade den sedan på mindre/sämre 70-väg men där hinner den inte reagera. Men totalt sett det var det en riktigt positiv nyhet för mig som nästan alltid kör med farthållare.
Finns i V60 (MY12) iaf med acc :)

Skickat från min OnePlus 3
Användarvisningsbild
av Robbi
Statstrafikkörning stör inte mig, det är mer när man kör fort då känns vägen hela tiden också fast det känns lite som man kör snabbt med skumgummidäck över en tvättbräda. Håller med om att fjädringen tar gupp väldigt bra.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av JanneP77
Fick min CC levererad på 18" Pirelli Ice Zero dubbdäck för tre veckor sedan och har idag skiftat till sommarhjul 20" med Volvos "filtklädda" däck (Pirelli).
Kan lugna er som oroat er;
Klart tystaste bil jag någonsin åkt!
Väldigt lite vägljud och den är inte mer stötig heller. Trodde att den skulle spåra mer och bli hårdare, men icke! Imponerad faktiskt. Och inte har jag luftfjädring heller... :-)

Bild
OBS! Superskitig på bilden...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av perhall
Snygg CC, det där hänget på vanliga V90 upplever jag inte alls på CC...

I bästa fall blir de här bilarna v90 CC Merca E All-Terrain och A6 Allroad riktigt bra kompromisser mellan komfort och väghållning... även om det är tvåtonsklumpar
av bankb
JanneP77 skrev:Fick min CC levererad på 18" Pirelli Ice Zero dubbdäck för tre veckor sedan och har idag skiftat till sommarhjul 20" med Volvos "filtklädda" däck (Pirelli).
Kan lugna er som oroat er;
Klart tystaste bil jag någonsin åkt!
Väldigt lite vägljud och den är inte mer stötig heller. Trodde att den skulle spåra mer och bli hårdare, men icke! Imponerad faktiskt. Och inte har jag luftfjädring heller... :-)

Bild
OBS! Superskitig på bilden...

Riktigt goda nyheter! Tack för intrycken!

Då kommer mina 21:or gå alldeles utmärkt :)

av Flajjan
Har själv lagt 220 mil i min cc.

Trevlig växellåda, förbrukningen ligger 2dl över vad Volvo angivit. Går absolut tyst och fint.
MEN, man sitter ju som en kratta, bakåtlutad stolsvinkel - á la Audi. Detta är för mig såpass illa att jag som en pensionär har lagt en kudde i stolen som jag sitter på. Har diskussioner med Volvo om detta, då dom lovat annat än detta vid försäljnings tillfället.

Jag åker på odubbade vinterdäck, Volvo har en månads väntetid på att få däcken bytta - skall iofs gåra garantiåtgärder oxå, känns ändå inte 100. Eftersom man inte får in vinterdäck i bilen får jag ta med mig släpvagn om jag vill byta på annat håll.. Jag har barnstolar i bilen, så fälla sätena går inte.

Det som är bättre än min XC70:
trevligare växellåda
Blis funkar bättre
tystare - har iofs T5 nu, hade D5 tidigare och den låter ju som en tröska
är stabilare på vägen

Det som var bättre i min XC
Satt som en kung - V90 stolarna är riktigt dåliga - om man gillar dom gamla Volvo stolarna.
Gick att använda bagageutrymmet.
Kändes pålitligare och mer välbyggd

Saker som stökat:
HUD - flyttar på sig, fått justera om ett 10 tal gånger.
sensus stökar, tryckt på spotify, mitt display visar spotify, radio spelas, mätarhuset visar en annan station än den som spelar.
Högerbackspegel ska vinkla ner sig när jag lägger i backen, det händer ibland ibland inte.
Växellägena känns lite slappa, inte distinkta som min gamla

Saker jag stör mig på.
ALLT är segt, fönsterhissar, bakluckan är seg, jag har flera gånger tryck på bakluckan, för att trycka igen, då börjar och stannar bakluckan, gamla var bättre - hade hellre haft en manuell baklucka.
överdragskyddet ska gå upp och ner, det gör det sporadiskt.
den visar inte med blinkers när man låser så man får hoppas att man låst, om man inte hör klicket..
Stolarna är riktigt dåliga, klart Audi karaktär, inte alls Volvo som man känner dom gamla.

Summering:
Jag borde haft kvar min gamla bil den kändes pålitligare och inte lika seg som denna, sen satt jag som en kung i stolarna - det är för mig det viktigaste..

Note to self - om något fungerar bra - byt för i hvt inte! Byt bara saker som inte fungerar eller som är utslitet!
Kamremsdrev vevaxel

Jag tror inte det skall vara någon bricka d&[…]

1986 GLT kamdrivning

Kugghjulen kan också jävlas. Hade en 24[…]

Skoj att läsa, då får förhop[…]

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]